Navigate

Carian

Sabtu, 21 November 2015

Siapa Sebenarnya UMMATAN WASATHON

Siapa Sebenarnya UMMATAN WASATHON


(Date written : 12 Feb 2014 )
(Second Update  : 14 Jun 2014 )
(Last Update : 17 Jan 2015)

Pengenalan


Tidak ada satu pun penerangan yang betul dari dulu kita dengar dari Ulama yang mentafsirkan maksud UMAT yang Di tengah-tengah atau "in the Middle" ini.

Hampir keseluruhannya UMATAN WASATHON di takrifkan sebagai kita ini umat yang di tengah-tengah bermaksud kita UMAT Nabi Muhammad adalah UMAT yang SEDERHANA - tidak berlebih-lebihan dalam segala hal. Tidak Ekstrem. Kebanyakkan ULAMA mengatakan bermaksud Adil dan Seimbang.

Pertama - Maksud Umat sudah di salah ertikan.

Kedua - Maksud di tengah-tengah sudah di salah ertikan.

Apa Maksud UMMAT

Sebenarnya maksud UMMAT yang Allah sebut dalam Al-Qur'an bukanlah bermaksud Kaum (QAUM).

Kaum bermaksud penduduk sesebuah negeri atau tempat di sesuatu masa.

Umat (UMMAT) pula ada 2 maksud :

1) IKUTAN atau Golongan

2) Jenis atau Golongan Ciptaan Allah.




Firman Allah :

Yunus : 19

وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلَّآ أُمَّةً وٰحِدَةً فَاخْتَلَفُوا ۚ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِىَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ


● Manusia (An-Nas) dahulunya hanyalah satu UMAT, kemudian mereka berselisih. Kalau tidaklah karena suatu ketetapan yang telah ada dari Tuhanmu dahulu, pastilah telah diberi keputusan di antara mereka, tentang apa yang mereka perselisihkan itu. ●

UMAT di dalam ayat di atas bermakna Ikutan. DULU semua manusia hanya ada SATU IKUTAN sahaja.


Hud : 118

وَلَوْ شَآءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وٰحِدَةً ۖ وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ

● Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia satu UMAT (UMMATAN WAHIDATAN), tetapi mereka senantiasa berselisih pendapat, ●


Maksud SATU UMAT pada ayat di atas juga bermaksud SATU IKUTAN.


Az-Zukhruf : 23

وَكَذٰلِكَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ فِى قَرْيَةٍ مِّن نَّذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَآ إِنَّا وَجَدْنَآ ءَابَآءَنَا عَلٰىٓ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلٰىٓ ءَاثٰرِهِم مُّقْتَدُونَ

● Dan demikianlah, Kami tidak mengutus sebelum kamu seorang pemberi peringatanpun dalam suatu negeri, melainkan orang-orang yang hidup mewah di negeri itu berkata: "Sesungguhnya kami mendapati bapak-bapak kami (ABA ANA) mengikuti ('ALA) suatu UMAT (UMMATIN) dan sesungguhnya kami adalah pengikut jejak-jejak mereka". ●

UMAT berdasarkan ayat di atas adalah suatu IKUTAN.



Al-An'am : 38

وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا طٰٓئِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّآ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم ۚ مَّا فَرَّطْنَا فِى الْكِتٰبِ مِن شَىْءٍ ۚ ثُمَّ إِلٰى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ

● Dan tiadalah haiwan-haiwan melata (DABBAH) yang ada di bumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan UMAT-UMAT (UMAMUN) seperti kamu juga. Tiadalah Kami alpakan sesuatupun dalam Al-Kitab, kemudian kepada Tuhanlah mereka dihimpunkan. ●

UMAT di dalam ayat di atas bermaksud JENIS CIPTAAN.

DABBAH adalah jamak (plural) kepada DAWWAB yang bermaksud Haiwan-haiwan melata berkaki empat, dua dan sebagainya juga yang berjalan atas perutnya - juga termasuk manusia iaitu haiwan melata yang ada 2 kaki - ini adalah satu UMAT atau JENIS CIPTAAN.

Kita manusia dan juga semua Binatang MELATA (DABBAH) adalah di GOLONGKAN SEBAGAI satu JENIS CIPTAAN yang di panggil HAIWAN MELATA.

-------

Dalam kebanyakan terjemahan Al Quran terdapat KESALAHAN terhadap pemahaman tentang KAUM yang selalu di ertikan SAMA dengan UMAT :

Perhatikan dua ayat di bawah - KAUM telah di terjemahkan sebagai UMAT :

Al-Kahf : 86

حَتّٰىٓ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِى عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْمًا ۗ قُلْنَا يٰذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّآ أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّآ أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا

● Hingga apabila dia telah sampai ketempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam di dalam laut yang berlumpur hitam, dan dia mendapati di situ segolongan "umat" (QAUMA). Kami berkata: "Hai Dzulkarnain, kamu boleh menyiksa atau boleh berbuat kebaikan terhadap mereka. ●

Al-Kahf : 90

حَتّٰىٓ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلٰى قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا

● Hingga apabila dia telah sampai ke tempat terbit matahari (sebelah Timur) dia mendapati matahari itu menyinari segolongan "umat" (QAUMIN) yang Kami tidak menjadikan bagi mereka sesuatu yang melindunginya dari (cahaya) matahari itu, ●

Jelas lah dari dua ayat di atas bahawa maksud QAUM itu bukanlah UMMAT dan QAUM bernaksud penduduk sesebuah negeri atau tempat di sesuatu masa.


Setiap UMAT mempunyai Rasul

Firman Allah :

Yunus : 47

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ ۖ فَإِذَا جَآءَ رَسُولُهُمْ قُضِىَ بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

● Tiap-tiap UMAT (UMMATIN) mempunyai RASUL; maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dizalimi. ●

UMAT di dalam ayat di atas bermaksud IKUTAN.  Setiap IKUTAN di atas Alam dunia ini Ada RASUL mereka.

Al-An'am : 42

وَلَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلٰىٓ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنٰهُم بِالْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ

● Dan sesungguhnya Kami telah mengutus (ARSALNA) kepada UMAT-UMAT (UMAMIN) yang sebelum kamu, kemudian Kami siksa mereka dengan (menimpakan) kesengsaraan dan kemelaratan, supaya mereka memohon (kepada Allah) dengan tunduk merendahkan diri. ●


Ar-Ra'd : 30

كَذٰلِكَ أَرْسَلْنٰكَ فِىٓ أُمَّةٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهَآ أُمَمٌ لِّتَتْلُوَا عَلَيْهِمُ الَّذِىٓ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ وَهُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمٰنِ ۚ قُلْ هُوَ رَبِّى لَآ إِلٰهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ مَتَابِ

● Demikianlah, Kami telah mengutus KAMU (ARSALNAKA) kepada (FI) UMAT yang sungguh telah berlalu beberapa UMAT sebelumnya, supaya KAMU membacakan kepada mereka (Al Quran) yang Kami wahyukan kepada KAMU, padahal mereka kafir kepada Tuhan Yang Maha Pemurah. Katakanlah: "Dialah Tuhanku tidak ada Tuhan selain Dia; hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan hanya kepada-Nya aku bertaubat". ●


'KAMU' di dalam ayat di atas bermaksud RASUL atau UTUSAN ALLAH. Dan ALLAH memang MENURUNKAN WAHYU kepada RASUL.

UMAT di dalam ayat di atas bermaksud SEGOLONGAN Ciptaan Allah.


An-Nahl : 36

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطّٰغُوتَ ۖ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلٰلَةُ ۚ فَسِيرُوا فِى الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عٰقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ

● Dan sungguhnya Kami telah mengutus RASUL pada tiap-tiap UMAT (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Thaghut itu", maka di antara UMAT itu ada uang diberi bimbingan oleh Allah dan ada pula di antaranya orang-orang yang telah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kamu dimuka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan. ●



An-Nahl : 63

تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلٰىٓ أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطٰنُ أَعْمٰلَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

● Demi Allah, sesungguhnya Kami telah mengutus kepada (ILA) UMAT-UMAT (UMAMIN) sebelum kamu, tetapi SYAITAN menjadikan UMAT-UMAT itu memandang baik perbuatan mereka (yang buruk), maka SYAITAN menjadi PEMIMPIN mereka di hari itu dan bagi mereka azab yang sangat pedih.●

UMAT di dalam Pengertian ayat di atas bermaksud Sejenis golongan Ciptaan Allah yang Syaitan boleh menggoda.

Siapakah yang Syaitan boleh GODA pada Unsur Diri kita yang tiga ?

RUH,  Nafs (Diri Persepsi) atau An-Nas (Diri fizikal) ?

Yang syaitan boleh GODA adalah DIRI NAFS.


Setiap UMAT mempunyai Ajal

Al-A'raf : 34

وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ

● Tiap-tiap UMAT mempunyai batas waktu (AJAL); maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat (pula) memajukannya. ●

UMAT di dalam ayat di atas bermaksud JENIS atau GOLONGAN CIPTAAN ALLAH iaitu NAFS.

Yunus : 49

قُل لَّآ أَمْلِكُ لِنَفْسِى ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَآءَ اللَّهُ ۗ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۚ إِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَـْٔخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ

● Katakanlah: "Aku tidak berkuasa mendatangkan kemudharatan dan tidak (pula) kemanfaatan kepada diriku, melainkan apa yang dikehendaki Allah". Tiap-tiap UMAT mempunyai AJAL. Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukan(nya). ●

UMAT berdasarkan ayat di atas adalah bermaksud DIRI NAFS kita. Dan setiap NAFS memang mempunyai AJAL.


Ali 'Imran : 185

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيٰمَةِ ۖ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيٰوةُ الدُّنْيَآ إِلَّا مَتٰعُ الْغُرُورِ

● Tiap-tiap NAFS akan merasakan mati.  ..●



Berdasarkan ayat-ayat di atas,  SANGAT lah JELAS kepada kita bahawa UMAT bermaksud NAFS.




Setiap Umat mempunyai SAKSI

An-Nahl : 84

وَيَوْمَ نَبْعَثُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا ثُمَّ لَا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَلَا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ

● Dan (ingatlah) akan hari (ketika) Kami bangkitkan dari tiap-tiap UMAT seorang SAKSI (SYAHID), kemudian tidak diizinkan kepada orang-orang yang kafir (untuk membela diri) dan tidak (pula) mereka dibolehkan meminta maaf. ●

An-Nisa' : 41

فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍۭ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلٰى هٰٓؤُلَآءِ شَهِيدًا

● Maka bagaimanakah (halnya nanti), apabila Kami mendatangkan seseorang SAKSI (SYAHID) dari tiap-tiap UMAT (KULLI UMMATIN) dan Kami mendatangkan KAMU sebagai SAKSI (SYAHIDA) atas mereka itu. ●


An-Nahl : 89

وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِى كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ ۖ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلٰى هٰٓؤُلَآءِ ۚ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتٰبَ تِبْيٰنًا لِّكُلِّ شَىْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرٰى لِلْمُسْلِمِينَ

● (Dan ingatlah) akan hari (ketika) Kami bangkitkan pada tiap-tiap UMAT seorang SAKSI atas mereka dari DIRI MEREKA sendiri (ANFUSIHIM) Kami datangkan KAMU menjadi SAKSI atas MEREKA SEMUA. Dan Kami turunkan kepadamu Al Kitab (Al Quran) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan kabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri. ●

Ketiga-tiga ayat di atas menceritakan tentang hari Akhirat di mana akan ada SAKSI dari  UNSIR DIRI NAFS (penglihatan,  pendengaran dan fuad) yang memberi SAKSI terhadap perbuatan NAFS.

Dan 'KAMU' pula adalah RASUL atau Diri RUH kita yang MENJADI SAKSI kedua-dua NAFS dan UNSUR NAFS yang menjadi SAKSI tersebut.



Maksud UMAT yang TERBAIK

Ali 'Imran : 110

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ ءَامَنَ أَهْلُ الْكِتٰبِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم ۚ مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفٰسِقُونَ

● KAMU SEMUA (KUNTUM) adalah UMAT yang terbaik (KHAIRA UMMATIN) yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah.
..●


'KAMU SEMUA' di dalam ayat di atas adalah di tujukan kepada UMAT, adalah NAFS yang menyuruh maa'ruf dan mencegah kemungkaran dan BERIMAN = NAFS yang sebegini adalah NAFS  yang Terbaik.


Ali 'Imran : 104

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

● Dan hendaklah ada di antara kamu UMAT yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung. ●

UMAT di dalam ayat di atas bermaksud SEGOLONGAN NAFS.


Al-A'raf : 181

وَمِمَّنْ خَلَقْنَآ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِۦ يَعْدِلُونَ

● Dan di antara sesiapa yang Kami ciptakan ada UMAT (UMMATUN) yang memberi bimbingan dengan hak, dan dengan yang hak itu (pula) mereka menjalankan keadilan. ●

UMAT di dalam ayat di atas juga bermaksud SEGOLONGAN NAFS.


Al-A'raf : 159

وَمِن قَوْمِ مُوسٰىٓ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِۦ يَعْدِلُونَ

● Dan di antara KAUM (QAUM) Musa itu terdapat suatu UMAT (UMMATUN) yang memberi bimbingan dengan hak dan dengan yang hak itulah mereka menjalankan keadilan. ●

UMAT di dalam ayat di atas juga bermaksud SEGOLONGAN NAFS.

Dari ayat di atas JELAS ada perbezaan antara maksud KAUM dan UMAT.

Dan UMAT (atau GOLONGAN) atau NAFS yang terbaik adalah yang memberi bimbingan,  menyeru kepada makruf dan mencegah dari mungkar dan menjalankan keadilan.


UMAT yang di TENGAH - TENGAH

Al-Baqarah : 143

وَكَذٰلِكَ جَعَلْنٰكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَآءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ۗ وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِى كُنتَ عَلَيْهَآ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلٰى عَقِبَيْهِ ۚ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۗ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمٰنَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ

● Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan KAMU SEMUA, UMAT yang di TENGAH - TENGAH (UMMATAN WASATHON) agar kamu menjadi SAKSI atas MANUSIA (AN-NAS) dan agar RASUL menjadi SAKSI atas kamu. ... ●

Pengertian UMATAN WASATHON atau UMAT yang di tengah-tengah pada ayat di atas SEBENARNYA adalah bermaksud GOLONGAN yang di tengah-tengah dan BUKAN lah di tujukan kepada kita KAUM Nabi Muhammad. Ini disebab kan UMAT tidak sesekali bermaksud KAUM.


UMAT dari ayat di atas bermaksud GOLONGAN NAFS.

KAMU SEMUA bermaksud Unsur DIRI kita yang bernama NAFS, iaitu DIRI PERSEPSI.

RASUL pula bermaksud RUH dalam diri kita.

Maka KITA yang di maksud kan dengan GOLONGAN yang di TENGAH-TENGAH ini adalah NAFS - iaitu DIRI PERSEPSI kita yang MENYAKSIKAN AN-NAS.
An-NAS bermakna Manusia atau Diri Fizikal dalam konteks ayat di atas. NAFS memang Menyaksikan AN-NAS.
Manakala RUH dari Allah yang ada di dalam diri kita pula MENYAKSIKAN NAFS tersebut.

Ruh (Rasul) <==> Nafs (Diri Persepsi)  <==> An-Nas (Diri Fizikal).

Nafs adalah golongan yang di tengah-tengah.




Sila baca -

cahayapalingbaik.blogspot.com/2015/01/kita-rasul-saksi-dan-nafs.html?m=1

untuk keterangan lanjut.



=======

Ada Orang kena Tukar Konsep Wasathiyah..

End.

Allah Al - 'Alim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan