Langkau ke kandungan utama

Buat yang terbaik atau buat yang Betul

(Date written : 8 Oct 2018)

Often we heard people say :

Let's do our best.
Let's make things happen.

(Selalu kita dengar orang-orang berkata :

Mari kita buat yang Terbaik.
Mari kita buat sesuatu berlaku. )

But When we grow older..

We have better statement to hold on to:

Let's do the Right thing.
and then LET things happen.

(Tapi bila kita dah semakin tua..

Kita ada kenyataan yang lebih baik untuk kita pegang :

Marilah kita buat yang Betul.
dan dengan itu membiarkan sesuatu itu berlaku.)

===
Do our best has a very subjective connotation in which our mind will automatically imagining an exertion of effort mostly physical.

(Buat yang terbaik mempunyai konotasi subjektif di mana dalam minda kita akan secara otomatik membayangkan penekanan usaha yang selalunya berbentuk fizikal.)

Memikirkan pasal 'doing the best' pun buat kita tarik nafas dalam.

Doing the Right thing.
(Buat sesuatu yang Betul.)

Membuat kerja yang Betul memerlukan kita memahami kebenaran atau memahami Fakta atau membezakan mana yang salah dan mana benar.

Understanding the Truth is Knowledge. Ilmu pengetahuan itu adalah memahami kebenaran; bukan hanya mendengar atau membaca sesuatu info tanpa paham.
===
We will never do the Best if we dont even know what is right and what is wrong thing to do.

(Kita tak akan pernah buat yang Terbaik jika kita tidak pernah tahu apa yang betul dan apa yang salah di lakukan.)

Hence:-

Doing the RIGHT thing, is
Doing the BEST.

(Maka :-

Buat yang Betul, itulah
Buat yang Terbaik.)

===
Then only we can LET things happen.

(Kemudian barulah kita membiarkan sesuatu itu berlaku.)

Know our limit.
We can never MAKE things happen. (Only He (Allah) Makes things happen.)

(Sedarilah batasan kita.
Kita tak akan pernah dapat MEMBUAT sesuatu itu berlaku. Hanya Allah yang  DAPAT MEMBUAT sesuatu itu berlaku.)

Our choice is only in what we do.
We never have the right to choose the Outcome or the Result.

(Pilihan kita hanyalah pada apa yang kita buat.
Kita tidak pernah ada di beri hak untuk memilih apa Hasil perbuatan kita.)

We can only work on the Cause. Not the Result. The Result is due to the Cause. It is the Law of Cause and Effect.

(Kita hanya boleh buat sesuatu yang menjadi penyebabnya. Bukan Hasilnya. Hasilnya bergantung kepada sebabnya. Itulah Undang-undang Sebab-Akibat.)

Doing the Right thing, will LET things happen accordingly.

(Membuat sesuatu yang BETUL akan menjadikan  sesuatu itu berlaku sewajarnya (dengan perbuatan kita).)

===
End.

Allah Al-Hadi
Allah Al-Haq

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MasyaAllah

MasyaAllah (Date written : 19 November 2014) ==== Mari bezakan dulu Follower of Assumptions vs ILMU ====== maaf untuk sampai point terpaksa saya mengambil beberapa TULISAN orang lain. Tulisan 1 : ========= Tahukah anda apa erti kalimah “MasyaAllah” dalam bahasa Melayu? Selalukah anda menyebutnya dalam keadaan tertentu? Anda mungkin tak ambil kisah sangat dengan maksudnya dan anda pun menyebut penuh yakin kalimah ini. Namun pernahkah anda terfikir samada anda menggunakan lafaz kalimah ”MasyaAllah” ini bersesuaian pada tempatnya? Contohnya, mungkin anda menyebut kalimah ini ketika berhadapan dengan situasi yang tidak baik atau tidak elok, seperti ketika terlihat gambar- gambar yang kurang baik, melihat perkara- perkara yang kurang elok dan sebagainya atau apabila anak-anak kita buat perangai nakal, tidak dengar kata dan sebagainya. Sebenarnya maksud kalimah “MasyaAllah” ialah ALLAH YANG MAHA AGUNG atau ALLAH THE ALMIGHTY. Mengikut buku “What Do

Kalam Allah Paling Efektif

Kalam Allah Paling Efektif (Date written : 23 Aug 2014) (Last Updated : 26 Aug 2014) Intro ==== Turunkan diri terdiri di hadapan Kalimat Allah TERTINGGI. Allah Al-'Ali. Allah Ta'ala. Maka Titah- Nya atau Kalam-Nya juga mempunyai KESAN yang begitu DIRECT kepada kehidupan. Mana nak dapat Titah atau Kalam Allah ? Soalan amat senang untuk di jawab - Melalui kitab-kitabNya. Dan zaman ini, Nabi ini, ianya adalah Kitab Al-Qur'an. Di situlah pelbagai TITAH ALLAH yang MULIA dapat di baca, di fahami, dituruti dan di sampaikan. Di dalamnya ada kemuliaan dan Kebanggaan kita. Di situlah ada Hidayah atau Bimbingan. Di situlah ada Cahaya. Di situlah ada Rahmat. Di situlah ada Berkat. Di situlah ada Syifa' atau Penyembuhan. Yunus : 57 يٰٓأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ● Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan PEN

Allah yang kita Kenali (3)

Allah yang kita Kenali (3) (Date written : 13 May 2014) (Last Update  : 20 May 2014) CUKUP ====== Mengapa seorang juruteknik perlu membawa toolbox ke tempat bertugasnya? Sebab tools itu di perlukan untuk buka screw dan sebagainya. Technician yang tak bawa tools selalunya tak boleh buat dan siapkan kerja. Ok. Mengapa kita kena SEMBAH ALLAH ? Sekali lagi SEMBAH bermaksud menjadi 'abdi, puji dan puja, doa dan seru HANYA kepada ALLAH. Ada yang jawab sebab sebagai Tanda kita ini mensyukuri NikmatNya (setengah Ulama berijtihad sebegini). Ada orang jawab sebab kita memang dijadikan untuk mengabdi diri kepada Allah. Firman Allah : Az-Zariyat : 56 وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ● Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi (LIYA'BUDUN) kepada-Ku. ● Ayat itu biasa di dengari NAMUN kesan atau impak TAK KUAT pada diri ini. Tau tapi tak de kesan. Kena cari SEBAB yang lebih. Sebenarnya itu adalah JA