Langkau ke kandungan utama

Maksud 'Arab vs A'rab

 (Date written : 25 Oct 2020)


Apakah maksud perkataan عرب yang digunakan dalam Al-Quran ?


Adakah ianya hanya bermaksud sesuatu Bangsa atau sesuatu Bahasa sahaja ?


Apakah tidak ada maksud selain dari kedua tersebut?


Apa pula maksud A'rab atau أعراب ?

Adakah ianya bermaksud Orang Arab Badawi atau Arab  Kampung ?

Jawapannya tidak, sepertimana dalam kebanyakan terjemahan Al-Quran.


Mari kita masuk dalam.


Kata akar ع ر ب  di sebut di dalam Al-Quran sebanyak 22 kali. 12 kali di sebut sebagai 'Arabiyan atau 'Arabiyun atau 'Arabiyin dan sebanyak 10 kali disebut sebagai Al-A'rab الأعراب .


Firman Allah :

Yusuf 12 : 2


إِنَّآ أَنزَلْنٰهُ قُرْءٰنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ


● Sesungguhnya Kami menurunkannya berupa Quran dengan ( / dalam / bersifat) Arab, agar kamu meng'aqalinya. ●


nya yang di maksudkan adalah Al-Kitab, berdasarkan ayat sebelumnya :


Yusuf 12 : 1


الٓر ۚ تِلْكَ ءَايٰتُ الْكِتٰبِ الْمُبِينِ


● Alif, laam, raa. Ini adalah ayat-ayat Al-Kitab yang jelas.●



Az-Zukhruf 43 : 3


إِنَّا جَعَلْنٰهُ قُرْءٰنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ


● Sesungguhnya Kami menjadikannya berupa Quran dalam (/dengan / bersifat) Arab supaya kamu meng'aqalinya.●


nya yang dimaksudkan adalah Al-Kitab, berdasarkan ayat sebelumnya:


Az-Zukhruf 43 : 2


وَالْكِتٰبِ الْمُبِينِ


● Demi Al-Kitab yang jelas. ●


Kitab yang di turunkan itu berupa Quran - yang bermaksud suatu BACAAN yang berkait-kaitan. Di sebabkan Al-Kitab itu berupa Qur'an - suatu bacaan yang berkait-kaitan (maka di panggil Al-Qur'an), makanya itu sebab boleh di 'AQALI iaitu mencari kaitan fakta-fakta kebenaran untuk menemui (discover thru deduction) kebenaran yang lain atau membenarkan keterangan atau statement atau ayat yang lain.


BUKAN sahaja Al-Kitab yang di turunkan kepada kita ini berupa Quran, tetapi juga ia bersifat Arab agar mudah di 'aqali.


Apakah maksud Arab di sini ?


Firman Allah lagi:

Fussilat 41 : 3


كِتٰبٌ فُصِّلَتْ ءَايٰتُهُۥ قُرْءَانًا عَرَبِيًّا لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ


●Kitab yang diperincikan ayat-ayatnya, berupa Quran dalam (bersifat) Arab, untuk kaum yang mengetahui, ●


Namun perhatikan beza ayat ini: (Perbezaan Bahasa atau Lisan Arab dengan Maksud Arab itu sendiri.)


Asy-Syu'ara' 26 : 195


بِلِسَانٍ عَرَبِىٍّ مُّبِينٍ


● dengan bahasa (LISAN) Arab yang jelas. ●


Lisanin 'arabiyyin mubiin.

Ayat di atas memang bermaksud Bahasa Arab. Mengapa Al-Quran dalam bahasa (lisan) Arab? Sebab kesemua Rasul di utus dengan bahasa kaumnya. 

Ibrahim 14 : 4


وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَآءُ وَيَهْدِى مَن يَشَآءُ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ


● Kami tidak mengutus seorang rasulpun, melainkan dengan BAHASA kaumnya (LISANI QAUMIHI), supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. Maka Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki. Dan Dialah Tuhan Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. ●


---

Namun, maksud sebenar Arab itu adalah di terangkan dalam firman  Allah di sini:

Az-Zumar 39 : 28


قُرْءَانًا عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِى عِوَجٍ لَّعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ


● Quran dalam (/ bersifat) Arab yang tidak ada kebengkokan di dalamnya supaya mereka bertakwa. ●


Arab itu bermaksud atau bersifat:

  غير = tiada

 ذى = mempunyai

عوج = bengkang-bengkok / kebengkokan

'NO CROOKEDNESS' atau 'NO DEVIATION' atau 'FLAT' / RATA atau TIADA TINGGI RENDAH atau TIADA BERSIMPANG SIUR atau TIADA CACAT CELA atau TIADA KEKELIRUAN.


Ianya boleh di olahkan lagi sebagai LURUS atau SEARAH.


Maksudnya lagi, Arab itu - macam mana diterangkan pun - ianya mempunyai MAKNA atau MAKSUD yang JELAS dan MUDAH di fahami.


Kita kalau nak bercakap dengan orang biar JELAS menuju suatu maksud. Tak melompat sana sini. Orang pun keliru. 


Itulah maksud Arab. Tidak bersimpang siur, tiada bengkak bengkok - STRAIGHT to the point.


Apa pula maksud A'rab ?


Ianya sebenarnya adalah KETERBALIKAN pada Arab. Dan tidak sekali-kali bermaksud orang Arab Badawi atau Arab Kampung. 


Dalam Emglish pun ada gaya bahasa macam ni - contoh.


SYMMETRIC vs ASYMMETRIC.

SYMMETRIC bermaksud serupa pada kedua-dua belah bahagian dari tengahnya

Manakala ASYMMETRIC bermaksud tak serupa pada kedua belah bahagian dari tengahnya


Firman Allah :

At-Taubah 9 : 97


الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ عَلٰى رَسُولِهِۦ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ


● Orang-orang A'RAB itu, lebih sangat kekafiran dan kemunafikannya, dan lebih wajar tidak mengetahui hukum-hukum yang diturunkan Allah kepada Rasul-Nya. Dan Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana. ●


Tidak mungkin Rasul Nabi Muhammad yang berketurunan bangsa Arab itu yang Allah utus sebagai Rasul dan Nabi, namun Allah mengatakan bangsa ini, lebih kuat kekufuran dan kemunafikannya. Allah tidak pernah bersifat RACIST atau mengagungkan suatu bangsa atau merendahkan suatu bangsa. Bangsa apa pun yang Allah juga ciptakan, yang paling mulia adalah yang paling bertaqwa.


Maka jelas, maksud A'rab adalah keterbalikan pada Arab, iaitu yang ada bengkak-bengkok, putar belit, kejap kata itu, kejap kata ini, ini jenis orang tak lurus perkataan sebab tak lurus jiwa atau qalbunya. Nak menipu aje kerjanya.


Namun, jika di katakan atau dalam konteks  bangsa yang di gunakan untuk A'rab, maka ia bermaksud Orang Bukan Arab.


At-Taubah 9 : 120


مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُوا عَن رَّسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِۦ ۚ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَـُٔونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِۦ عَمَلٌ صٰلِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ


● Tidaklah sepatutnya bagi penduduk Madinah dan orang-orang A'RAB yang berdiam di sekitar mereka, tidak turut menyertai Rasulullah (berperang) dan tidak patut (pula) bagi mereka lebih mencintai diri mereka daripada mencintai diri Rasul. Yang demikian itu ialah karena mereka tidak ditimpa kehausan, kepayahan dan kelaparan pada jalan Allah, dan tidak (pula) menginjak suatu tempat yang membangkitkan amarah orang-orang kafir, dan tidak menimpakan sesuatu bencana kepada musuh, melainkan dituliskanlah bagi mereka dengan yang demikian itu suatu amal saleh. Sesungguhnya Allah tidak menyia-nyiakan ganjaran orang-orang yang berbuat baik, ●


Dari ayat di atas jelas bahawa penduduk Madinah itu rata-rata adalah Orang keturunan Arab, namun pasti juga ada yang bukan berbangsa Arab - maka inilah yang di maksudkan A'rab dalam konteks ayat ini, sebab ianya di rujuk kepada bangsa orang.


===


Sebelum diakhiri artikel ini, mari kita perhatikan firman Allah yang ini:


Al-Waqi'ah 56 : 36


فَجَعَلْنٰهُنَّ أَبْكَارًا


● dan Kami jadikan mereka ABKARA - tidak pernah di sentuh sebelumnya / 'FRESH'. ●


(Note: somehow ayat ini di jadikan amalan mengekalkan keperawanan wanita - ini di panggil - pandai betul manusia menggunakan ayat Al-Quran Petunjuk atau Pedoman Allah ini sebagai alat seks..).


Al-Waqi'ah 56 : 37


عُرُبًا أَتْرَابًا


● 'URUBAN (tiada cacat cela) dan sama rata sifat-sifat mereka (equalize).●


ATROOBA asal dari kata akar ترب yang bermaksud DUST atau Habuk - satu keadaan yang dah di SAMARATAKAN.


===

End.


Allah Al-'Alim.







Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MasyaAllah

MasyaAllah (Date written : 19 November 2014) ==== Mari bezakan dulu Follower of Assumptions vs ILMU ====== maaf untuk sampai point terpaksa saya mengambil beberapa TULISAN orang lain. Tulisan 1 : ========= Tahukah anda apa erti kalimah “MasyaAllah” dalam bahasa Melayu? Selalukah anda menyebutnya dalam keadaan tertentu? Anda mungkin tak ambil kisah sangat dengan maksudnya dan anda pun menyebut penuh yakin kalimah ini. Namun pernahkah anda terfikir samada anda menggunakan lafaz kalimah ”MasyaAllah” ini bersesuaian pada tempatnya? Contohnya, mungkin anda menyebut kalimah ini ketika berhadapan dengan situasi yang tidak baik atau tidak elok, seperti ketika terlihat gambar- gambar yang kurang baik, melihat perkara- perkara yang kurang elok dan sebagainya atau apabila anak-anak kita buat perangai nakal, tidak dengar kata dan sebagainya. Sebenarnya maksud kalimah “MasyaAllah” ialah ALLAH YANG MAHA AGUNG atau ALLAH THE ALMIGHTY. Mengikut buku “What Do

Kalam Allah Paling Efektif

Kalam Allah Paling Efektif (Date written : 23 Aug 2014) (Last Updated : 26 Aug 2014) Intro ==== Turunkan diri terdiri di hadapan Kalimat Allah TERTINGGI. Allah Al-'Ali. Allah Ta'ala. Maka Titah- Nya atau Kalam-Nya juga mempunyai KESAN yang begitu DIRECT kepada kehidupan. Mana nak dapat Titah atau Kalam Allah ? Soalan amat senang untuk di jawab - Melalui kitab-kitabNya. Dan zaman ini, Nabi ini, ianya adalah Kitab Al-Qur'an. Di situlah pelbagai TITAH ALLAH yang MULIA dapat di baca, di fahami, dituruti dan di sampaikan. Di dalamnya ada kemuliaan dan Kebanggaan kita. Di situlah ada Hidayah atau Bimbingan. Di situlah ada Cahaya. Di situlah ada Rahmat. Di situlah ada Berkat. Di situlah ada Syifa' atau Penyembuhan. Yunus : 57 يٰٓأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ● Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan PEN

Allah yang kita Kenali (3)

Allah yang kita Kenali (3) (Date written : 13 May 2014) (Last Update  : 20 May 2014) CUKUP ====== Mengapa seorang juruteknik perlu membawa toolbox ke tempat bertugasnya? Sebab tools itu di perlukan untuk buka screw dan sebagainya. Technician yang tak bawa tools selalunya tak boleh buat dan siapkan kerja. Ok. Mengapa kita kena SEMBAH ALLAH ? Sekali lagi SEMBAH bermaksud menjadi 'abdi, puji dan puja, doa dan seru HANYA kepada ALLAH. Ada yang jawab sebab sebagai Tanda kita ini mensyukuri NikmatNya (setengah Ulama berijtihad sebegini). Ada orang jawab sebab kita memang dijadikan untuk mengabdi diri kepada Allah. Firman Allah : Az-Zariyat : 56 وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ● Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi (LIYA'BUDUN) kepada-Ku. ● Ayat itu biasa di dengari NAMUN kesan atau impak TAK KUAT pada diri ini. Tau tapi tak de kesan. Kena cari SEBAB yang lebih. Sebenarnya itu adalah JA