Navigate

Carian

Ahad, 28 Disember 2014

Bagaimana ZIKIR (Part 5)

Bagaimana Zikir kepada Allah (part 5)

(Date written : 28 Dec 2014)

Nota : Siri artikel tentang Bagaimana Zikir kepada Allah ini hendaklah di baca dari mula agar dapat di fahami proses mencari jawapan sebenar. Sebelum artikel ini telah di ketahui akan kepentingan ZIKIR kepada Allah dari artikel sebelum nya.



1) ZIKIR adalah INGAT.  Ingat adalah Gambaran, Perkataan dan Perasaan di Minda  kita tentang sesuatu di dalam MEMORI atau Masa Lepas . Namun, setelah di kaji dalam-dalam, definasi INGAT yang sebegitu adalah SALAH jika dikaitkan dengan INGAT ALLAH. INGAT atau ZIKIR pada makna sebenar adalah membuang SEMUA gambaran, perkataan atau bunyi dan perasaan di MINDA pada masa LALU DAN juga MASA akan DATANG. INGAT adalah MERASA SEDAR tentang MASA SEKARANG.

2) Mengapa pula dikatakan INGAT adalah MERASA SEDAR ? Sebab Lawan kepada INGAT adalah LALAI. Apa itu LALAI ? Satu keadaan di mana kita TAK SEDAR akan apa yang kita PERLU BUAT atau TANGGUNG-JAWAB kita di sebabkan KEPALA HOTAK kita penuh dengan PELBAGAI LINTASAN FIKIRAN yang kita LAYAN; satu demi satu. Itulah LALAI. KITA tak SEDAR dan kita jadi LUPA. Lupa asalnya dari Lalai.

3) Setelah memahami bahawa INGAT adalah RASA SEDAR, maka RASA SEDAR perlu di perdalami maksudnya. RASA adalah 'FEEL' dalam diri kita seperti Gembira,  Marah, Sayang,  Benci, Bertenaga, Bosan, Bersyukur,   Jealous, Tenang, Kelam-kabut dan pelbagai lagi RASA DIRI lagi. Perlu diingat segala RASA diri ini TERNYATA pada WAJAH kita (wajah adalah air muka). Manakala SEDAR pula adalah 'AWARE' atau 'Concius' dalam ENGLISH. RASA SEDAR adalah Kita SEDAR akan perasaan kita SEKARANG.

4) RASA SEDAR adalah BERLAWANAN dengan LALAI. LALAI adalah kita di dalam KEADAAN MELAYAN LINTASAN fikiran kita Tak Habis-habis. Tatkala kita dalam LALAI, masa itu kita banyak RISAU, kita banyak Tak Puas Hati, kita banyak MENGUTUK Orang,  kita banyak Menyalahkan Orang, kita banyak Mencari KELEMAHAN orang,  kita merasakan kita betul,  kita merasakan kita lebih baik dan lebih pandai dari orang lain.

5) Kita berada di dalam RASA SEDAR adalah apabila kita TIDAK MELAYAN Lintasan Fikiran,  kita biarkan LINTASAN Fikiran berlalu tanpa EMOSI dan tanpa mengambil berat akan apa lintasan fikiran itu katakan atau gambarkan. Kita kenal yang Lintasan Fikiran itu adalah TIPUAN juga UJIAN. Kita akan merasakan SEDIKIT ketenangan, sebab kita tidak lagi Terburu-buru membuat sesuatu keputusan,  kita akan melakukan tugasan kita satu demi satu dengan PENUH FOKUS atau PERHATIAN. Lalai TIDAK TUMPU PERHATIAN. Rasa SEDAR memberikan SEPENUH PERHATIAN.

6) INGAT ALLAH adalah RASA SEDAR kepada Allah. Di sinilah pemahaman yang BETUL sangat perlu. Di sinilah Al-Qur'an perlu kita FAHAMI tentang Siapa itu Allah,  Di Mana DIA,  apa sifat-sifat NYA dan Apa kaitan Allah dengan kita.

7) RASA SEDAR kepada Allah adalah MERASA SEDAR tentang ALLAH seperti mana yang Allah sendiri SIFATKAN di dalam Al-Qur'an. Paling Utama sekali adalah sesuatu yang memang SENTIASA kita lakukan. Apa kah perkara pertama sekali yang kita buat bila kita bangun pagi ? Jawapan nya adalah kita buka mata dan terpampanglah kepada kita pada pandangan mata kita - kipas, katil, selimut, almari dan apa2 dalam bilik tidur kita. Di sinilah perkara pertama perlu kita INGAT atau RASA SEDAR bahawa SEGALA apa yang kita Pandang adalah WAJAH ALLAH, berdasarkan firman Allah dalam Al-Qur'an.

8) Perlu kita FAHAMI akan makna WAJAH ALLAH yang Tunggal dan Tidak Binasa ini adalah PENZAHIRAN atau KENYATAAN Sifat-sifat dan Perbuatan Allah kepada segala sesuatu - MA (apa-apa) atau MAN (sesiapa). (Wajah Allah bukan bermaksud MUKA ALLAH - Laisa kamithlihi syai'un.) Maka dengan RASA SEDAR yang sebegini sahaja menjadikan kita memang sentiasa INGAT atau RASA SEDAR tentang Allah.

9) Kemudian (kedua) kita lihat kembali selain dari kita memandang, apa lagi yang kita buat ? SELAIN memandang terhadap benda-benda dan juga manusia lain sedang membuat sesuatu,  kita juga MEMBUAT sesuatu. Di sinilah ZIKIR kepada Allah itu berlaku dengan MERASA SEDAR bahawa setiap PERBUATAN yang keluar dari kita adalah sebenarnya PERBUATAN DIA sebagaimana firmanNya di dalam Al-Qur'an.

10) Begitu juga tentang segala PEGERAKAN dan Perbuatan yang kita nampak orang lain buat, RASA SEDAR lah hanya Allah semata-mata yang MEMBUAT semua PERBUATAN itu, samada kita yang KELIHATAN melakukan nya atau orang lain KELIHATAN membuatnya. Hendaklah kita BENAR-BENAR RASA SEDAR akan PERLAKUAN atau PERBUATAN ALLAH ini.

11) Kemudian (ketiga) kita tengok apa lagi yang kita lakukan ? Jawapan nya adalah kita bercakap dengan orang. Dan kita juga tengok orang berkata-kata dengan kita. INGAT kepada Allah di sini adalah MERASA SEDAR apa sahaja Perkataan yang kita keluarkan adalah Perkataan dari Allah. RASA SEDAR lah segala sesuatu itu datang dari SISINYA termasuk Perkataan kita mahupun perkataan orang lain kepada kita atau yang kita dengar segala bunyi-bunyian - kicau burung mahupun deruman motor atau bunyi ombak di pantai atau bunyi hujan. Segala bunyi-bunyian yang kita dengar TERUTAMA Perkataan atau SUARA kita atau Perkataan orang lain; SEDAR LAH itu adalah dari Allah.

12) Aktiviti atau apa yang kita lakukan berbentuk BERCAKAP atau orang BERCAKAP kepada kita sebenarnya memberi KESAN yang mendalam terhadap kita jika kita TIDAK SEDAR atau lalai. Jika kita TAK SEDAR,  percakapan kita akan melukakan perasaan orang lain atau percakapan orang lain boleh melukakan atau merosakkan perasaan kita. Semasa kita bercakap atau orang lain bercakap, amatlah PENTING untuk kita RASA SEDAR kepada Allah dan TIDAK LALAI dan melayan segala LINTASAN FIKIRAN kita. Kadang-kadang kita sibuk nak menekankan point yang nak kita katakan tanpa MENDENGAR dengan TELITI atau TUMPU PERHATIAN tentang apa orang lain berkata kepada kita. Di sinilah BANYAK kesalahan kita akan buat dan di sinilah banyak masalah TIMBUL kerana 'MIS-COMMUNICATION' kerana masing-masing tidak mendengar dengan Teliti atau TUMPU PERHATIAN terhadap apa yang orang lain katakan. Jika kita sentiasa INGAT Kepada Allah atau RASA SEDAR kepada Allah, permasalahan TERBESAR ini tidak timbul. Kita sentiasa dapat TENANG sebab kita PAHAM setelah MENDENGAR.

13) Kemudian (keempat) apa lagi yang kita lakukan ? Ini tatkala kita dalam kenderaan menuju ke tempat kerja BERSENDIRIAN, atau balik kerja bersendirian atau di waktu kita tidak bersama orang lain. Apa kita buat? Di sinilah juga BANYAK kita melayan apa sahaja yang TERLINTAS di fikiran. Tengok ada kereta bawa laju dan potong kita secara mengejut kita dah BUAT 'JUDGEMENT' - 'kurang ajar betul' dan kita dapat RASA MARAH atau BENGANG. Dan selalunya kita MENGELAMUN , mengimbau kenangan semalam atau kenangan 20 tahun dahulu atau kita melayan lintasan fikiran di masa depan - berangan-angan atau kita RISAU bukan-bukan. Di sinilah perlu kita RASA SEDAR tentang Allah dan kita biarkan lintasan fikiran itu berlalu tanpa INTERPRETATION atau JUDGMENT. Rasa SEDAR lah segala LINTASAN FIKIRAN itu adalah TIPUAN dan juga UJIAN dari Allah.  Dan kebanyakkannya adalah dari syaitan - musuh kita yang paling nyata.

====

End.

Moga kita INGAT ALLAH semasa Berdiri,  Duduk dan Baring.

Allah Al-Fatah, Al-Khabir.

====

Tiada ulasan:

Catat Ulasan