Navigate

Carian

Isnin, 11 Jun 2018

Al-Quran dan Teknologi

(Date written : 11 June 2018)


InsyaAllah..moga kita semua menjadi ULAMAK..satu perkara yang pasti... Al-Quran memang terdapat sumber2 Ilmu yang terlalu banyak perlu di DISCOVER dan di EXPLORE.

Makin di Temui atau Terungkap Pembuktian pada Alam Semesta, dari Fakta Kalimat Allah dalam Al-Quran.. makin bertambah Iman (8:2) NAMUN makin terasa BODOHnya / jahilnya diri ini yang mengaku Muslim Mukmin.. bahawa sesudah lebih 1400 di ungkapkan, kita masih tidak faham-faham tersangat banyak perkara ataukah kita masih terlalu jauh dari menjadi ULAMAK sebenar.... sehingga kita dapat mengatakan 'Tidak Engkau jadikan sesuatu itu dengan SIA-SIA / Bathil' (3:191).... yang kesudahannya mendapat TAKUT kepada Allah(35:28) ... sebelum Tenang mengingat Allah (13:28) dan Cinta kepada Allah (2:165).




Padatnya Sepotong Ayat Al-Quran seperti di atas 👆..

Memerlukan Proses Tadarus yang berterusan..Tadabur yang berterusan..Iqra / Research yang berterusan..

Sesimple..

'Pakaian yang memelihara dari panas'..
(Dan kaitannya dengan ظللا)

Selalu kita tahu.. pakaian tebal2 utk lindung diri dari kesejukan.. namun pakaian yang melindungi dari kepanasan.. macam Pakaian yang di cipta orang pergi dekat Volcano / Gunung berapi...

Teknologi itu sudah lama di sebut dalam Al-Quran...

Namun saya masih jahil/bodoh lagi tentang ini..(masih belum dapat priority utk research mendalam)

Mohon sesiapa yang tahu..utk share ILMU..

(Belum lagi Pakaian yang melindungi semasa Combat - Anti Bullet dll)

Terlalu Kerdil diri ini jika di bandingkan dengan ULAMAK sebenar atau Utul 'Ilma.. apatah lagi Jika nak di bandingkan dengan manusia yang di beri 'Ilmun Minal Kitab' (27:40) [ILMU dari KITAB / BUKU]. yang dapat buat Teleportasi sebuah Istana..sebelum 'pandangan itu kembali kepadamu'..

Teknologi ini sudah ada.. sudah berlaku..kerana sudah di firman kan dalam Al-Quran ... sebagai Rahmat dan Petunjuk kepada kita...namun, kita (saya) masih tidak tahu / jahil / tak faham isi Al-Quran.

----
Moga Allah mengajar kita ILMU dari sisiNya.

----

..Demikianlah, Dia menyempurnakan NikmatNya kepada kamu semua, AGAR kamu semua 'TUSLIMUN'.

Tuslimun = Berserah Diri / Menjadi MUSLIM / Berserah 'WAJAH' diri..

----
Dah faham banyak perkara yang Allah dah bagi kepada kita, fungsi2 ciptaanNya di alam semesta ini, dan GUNANYA kepada kita untuk Allah menyempurnakan Nikmat Nya kepada kita, .. agar apa ? Agar kita menjadi MUSLIM.

Kalau tak faham, macam mana nak jadi MUSLIM sebenar ? ...Ianya bermaksud kita tak dapat nak even APPRECIATE / Bersyukur.. tentang Nikmat yang Allah berikan... surah Ar-Rahman... berkali-kali di sebut... 'maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan'...

nak dustakan macam mana.. kita tak even FAHAM ianya Nikmat... macam mana nak Appreciate / Syukur..

----
Moga Allah mengampuni diri kita semua.

---
End.

Allah Al-Ghafur
Allah Asy-Syakur
Allah As-S°omad.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan