(Date written : 14 Feb 2021)
Kata akar pada Rezeki adalah
رزق
Kata akar pada Mut'ah atau Mutaah adalah
متع
Maksud asal Rizq atau Rezeki adalah mata pencarian, keperluan, persediaan (provision), kelengkapan untuk hidup.
Maksud asal Mata'e adalah Kesenangan, Keseronokan (Enjoyment) juga keperluan dan kelengkapan hidup.
Rezeki
-----------
Rezeki kita semua makhluk ciptaan Allah ini di disediakan oleh Allah Ar-Razzaq itu sendiri.
Yunus 10: 31
قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصٰرَ وَمَن يُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَمَن يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۚ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ ۚ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ
● Katakanlah: "Siapakah yang memberi REZEKI kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan?" Maka mereka akan menjawab: "Allah". Maka katakanlah "Mangapa kamu tidak bertakwa kepada-Nya)?" ●
Al-Baqarah 2 : 172
يٰٓأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبٰتِ مَا رَزَقْنٰكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
● Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara REZEKI yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu mengabdi diri. ●
Terpulang kepada Allah, kepada siapa yang Dia mahu memberi rezeki lebih atau kurang. Siapa yang Dia Lapangkan Rezeki dan siapa yang Dia Sempitkan.
Ali 'Imran 3 : 27
تُولِجُ الَّيْلَ فِى النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِى الَّيْلِ ۖ وَتُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ ۖ وَتَرْزُقُ مَن تَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
● Engkau masukkan malam ke dalam siang dan Engkau masukkan siang ke dalam malam. Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati, dan Engkau keluarkan yang mati dari yang hidup. Dan Engkau beri REZEKI siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab (batas)". ●
Rezeki itu kepada manusia perlu di cari, melainkan dari keturunan dah berharta dan kaya raya, manakala sebahagian binatang yang tidak dapat mencari Rezeki sendiri, di berikan oleh Allah secara terus (sebilangan kecil manusia juga di beri Rezeki secara terus (direct).
Al-'Ankabut 29 : 60
وَكَأَيِّن مِّن دَآبَّةٍ لَّا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
● Dan berapa banyak binatang yang tidak (dapat) membawa / menanggung /mengurus (TAHMILU) REZEKInya sendiri. Allah-lah yang memberi rezeki kepadanya dan kepadamu dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. ●
Ali 'Imran 3 : 37
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنۢبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا ۖ كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا ۖ قَالَ يٰمَرْيَمُ أَنّٰى لَكِ هٰذَا ۖ قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ ۖ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
● Maka Tuhannya menerimanya (sebagai nazar) dengan penerimaan yang baik, dan mendidiknya dengan pendidikan yang baik dan Allah menjadikan Zakariya pemeliharanya. Setiap Zakariya masuk untuk menemui Maryam di mihrab, ia dapati makanan di sisinya. Zakariya berkata: "Hai Maryam dari mana kamu memperoleh (makanan) ini?" Maryam menjawab: "Makanan itu dari sisi Allah". Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab. ●
Al-Hajj 22 : 28
لِّيَشْهَدُوا مَنٰفِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِىٓ أَيَّامٍ مَّعْلُومٰتٍ عَلٰى مَا رَزَقَهُم مِّنۢ بَهِيمَةِ الْأَنْعٰمِ ۖ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَآئِسَ الْفَقِيرَ
● supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas REZEKI yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan (sebahagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara dan fakir. ●
---
Sesuatu tentang MENANGGUNG / MENGURUS Rezeki
Al-'Ankabut 29 : 60
وَكَأَيِّن مِّن دَآبَّةٍ لَّا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
● Dan berapa banyak binatang yang tidak (dapat) membawa / menanggung /mengurus (TAHMILU) REZEKInya sendiri. Allah-lah yang memberi rezeki kepadanya dan kepadamu dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. ●
Ayat di atas menerangkan Rezeki di beri Allah berupa haiwan ternakan. Yang menciptakan dan mengembang biakkan Haiwan ternak adalah Allah, namun manusia perlu mengurus, dan berusaha mengembang biakkan haiwan ternak mereka. Ada kandang, makanan haiwan tersebut, kalau ada penyakit kena cari ubat dan sebagainya.
Maksudnya Rezeki MENTAH (RAW) memang ada, USAHA manusia dalam mencari, mengurus dan mengembangkan rezeki itu perlu di buat. Ikan ada kat Laut, kena pergi tangkap ikan tu sebelum boleh masuk mulut.
---
Mata'e
متع
Kata akar ini di sebut sebanyak 70 kali dalam Al-Quran.
Al-Baqarah 2 : 36
فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطٰنُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ ۖ وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ۖ وَلَكُمْ فِى الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتٰعٌ إِلٰى حِينٍ
● Lalu keduanya digelincirkan oleh syaitan dari Jannah itu dan dikeluarkan dari keadaan semula dan Kami berfirman: "Turunlah kamu! sebahagian kamu menjadi musuh bagi yang lain, dan bagi kamu ada tempat kediaman di bumi, dan KESENANGAN (متع) hidup sampai waktu yang ditentukan". ●
Al-Baqarah 2 : 126
وَإِذْ قَالَ إِبْرٰهِۦمُ رَبِّ اجْعَلْ هٰذَا بَلَدًا ءَامِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُۥ مِنَ الثَّمَرٰتِ مَنْ ءَامَنَ مِنْهُم بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْءَاخِرِ ۖ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُۥ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُۥٓ إِلٰى عَذَابِ النَّارِ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ
● Dan (ingatlah), ketika Ibrahim berdoa: "Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari hasil tumbuha kepada penduduknya yang beriman diantara mereka kepada Allah dan hari kemudian. Allah berfirman: "Dan kepada orang yang kafirpun Aku beri KESENANGAN sementara, kemudian Aku paksa ia menjalani siksa neraka dan itulah seburuk-buruk tempat kembali". ●
Ali 'Imran 3 : 14
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوٰتِ مِنَ النِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنٰطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعٰمِ وَالْحَرْثِ ۗ ذٰلِكَ مَتٰعُ الْحَيٰوةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِندَهُۥ حُسْنُ الْمَـَٔابِ
● Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah KESENANGAN ( متع) hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik.●
Ayat di atas menceritakan tentang DEFINISI MATA'E dengan sebenar.
---
Nafkah Mut'ah yang Wajib di beri:
Al-Baqarah 2 : 236
لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَآءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُۥ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُۥ مَتٰعًۢا بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ
● Tidak ada kewajiban membayar (mahar) atas kamu, jika kamu menceraikan isteri-isteri kamu sebelum kamu bercampur dengan mereka dan sebelum kamu menentukan maharnya. Dan hendaklah kamu berikan MUT'AH kepada mereka. Orang yang mampu menurut kemampuannya dan orang yang miskin menurut kemampuannya (pula), yaitu pemberian menurut yang patut. Yang demikian itu merupakan ketentuan bagi orang-orang yang berbuat kebajikan. ●
Al-Baqarah 2 : 241
وَلِلْمُطَلَّقٰتِ مَتٰعٌۢ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ
● Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah diberikan oleh suaminya) MUT'AH menurut yang ma'ruf, sebagai suatu kewajiban bagi orang-orang yang bertakwa. ●
Sekarang perhatikan firman Allah yang ini :
An-Nisa' 4 : 24
وَالْمُحْصَنٰتُ مِنَ النِّسَآءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمٰنُكُمْ ۖ كِتٰبَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَآءَ ذٰلِكُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوٰلِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسٰفِحِينَ ۚ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِۦ مِنْهُنَّ فَـَٔاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرٰضَيْتُم بِهِۦ مِنۢ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
● dan (diharamkan juga kamu mengawini) wanita yang bersuami, kecuali budak-budak yang kamu miliki (Allah telah menetapkan hukum itu) sebagai ketetapan-Nya atas kamu. Dan dihalalkan bagi kamu selain yang demikian (yaitu) mencari isteri-isteri dengan hartamu untuk dikawini bukan untuk berzina. Maka isteri-isteri yang telah kamu NIKMATI (استمتعتم)di antara mereka, berikanlah kepada mereka mahar / ganjraannya (اجر), sebagai suatu kewajiban; dan tiadalah mengapa bagi kamu terhadap sesuatu yang kamu telah saling merelakannya, sesudah menentukan mahar itu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. ●
Ajaibnya, kerana melakukan TAKWIL (induced interpreration) - ayat di atas sering di katakan sebagai DALIL oleh Puak puak tertentu untuk mengatakan ALLAH MENGHALALKAN NIKAH MUT'AH.
Silakan cari sendiri apa maksud Nikah Mut'ah. Senang cerita perkahwinan bertempoh.
Pelbagai perbahasan turun temurun antara puak itu ini, namun sebenarnya TIADA LANGSUNG dalam Al-Quran tentang NIKAH MUT'AH ini dibenarkan.
Membayar NAFKAH MUT'AH selepas bercerai itu ada dan WAJIB.
Yang mengaitkan dengan Nikah Mut'ah pada perkataan
استمتعتم
adalah Takwilan (induced interpretation) mereka sendiri.
Jika kita melakukan hanya DEDUKSI, tiada hubungkait LANGSUNG dengan Nikah Mut'ah pada ayat tersebut.
Melainkan استمتعنم
Itu bermaksud
Apa sahaja yang kita DAPAT (manfaat, pleasure, enjoyment dari servis isteri), hasil dari pernikahan dengan wanita-wanita yang di halalkan bernikah, kita WAJIB memberi اجر
Iaitu Ganjaran / Mahar / Nafkah perbelanjaan
yang di wajibkan sepanjang pernikahan.
Kalau dah di Talaq, setelah kita menggauli isteri tersebut - maka kita kena BERI pula متع (duit belanja, peruntukan untuk hidup, keperluan hidup, enjoyment untuk hidup) kepada bekas isteri tersebut yang baru diceraikan itu.
===
End.
Moga Allah menunjuki kita kebenaran.
Dan bukan pendapat atau sangkaan yang sedikitpun tidak mendekati kebenaran.
Ulasan
Catat Ulasan