Langkau ke kandungan utama

Baca Al-Qur'an itu SUNAT ?

Baca Al-Qur'an itu SUNAT ?

(Date written : 8 Jun 2014)
(Last Update : 07 Nov 2014)

Intro
====

Sedari kecil kita orang Islam di Malaysia (Nusantara) atau mungkin juga orang Islam di serata dunia di beri PAHAM bahawa membaca Al-Qur'an adalah SUNAT.

Saya telah menulis kepentingan membaca Al-Qur'an di dalam Artikel ini :

http://cahayapalingbaik.blogspot.com/p/membaca-al-quran.html?m=0

Silalah baca untuk mengerti apa pula yang cuba di sampaikan pada artikel ini.

======

Persoalannya ?

1) Apakah kita orang Islam hanya dapat pahala SUNAT apabila membaca Al-Qur'an WALAUPUN tidak paham apa maknanya ?

2) Apakah kita orang Islam hanya dapat menjadikan amalan membaca surah Yasin pada malam Jumaat dan juga tatkala majlis tahlil dan mendapat PAHALA, WALAUPUN tidak paham apa MAKSUD ayat2 Allah tersebut ?

3) Dewasa ini MELAMPAU-LAMPAU banyaknya SURUHAN atau ANJURAN untuk MENGAMALKAN membaca ayat2 tertentu pada surah-surah tertentu DENGAN harapan MENDAPAT habuan di dunia (terutama murah rezeki) atau akhirat , WALAUPUN tidak paham apa maksud sebenar yang Allah sampaikan ?

======

Takwilan Lagi.

Perhatikan bagaimana setengah ULAMA mentakwilkan ayat2 Allah dan MENGUBAH maksud ASAL AL-QUR'AN. Yang jarang MEMBACA dan TADABBUR ayat2 Allah tidak akan dapat membezakan TERJEMAHAN yang tidak betul dengan TERJEMAHAN yang benar, TANPA meneiliti akan makna SEBENAR dari perkataan Arab yang Asli di dalam Al-Qur'an.

Firman Allah yang diterjemahkan dengan MENGUBAH makna ASAL :

Al-Isra' : 78

أَقِمِ الصَّلٰوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلٰى غَسَقِ الَّيْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا

● Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula solat) subuh. Sesungguhnya solat subuh itu disaksikan. ●

Di dalam artikel apa itu Solat dan Selawat di bawah, rupanya saya juga TELAH membuat KESILAPAN dengan MENGAMBIL bulat2 apa yang sudah diterjemahkan tanpa meneliti akan MAKSUD perkataan Arab sebenar :

http://cahayapalingbaik.blogspot.com/2014/05/apa-itu-solat-dan-selawat.html?m=0

-------

Perhatikan ayat 78 surah Al-Isra' di atas sekali lagi, dan berikut adalah TERJEMAHAN sebenar TANPA meletakkan TAKWILAN dan tanpa MENGUBAH MAKSUD ASAL :

● Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sehingga gelap malam dan BACALAH Qur'an di waktu FAJAR (WAQUR'ANAL FAJRI). Sesungguhnya BACAAN QUR'AN ketika FAJAR (QUR'ANAL FAJRI) disaksikan. ●

Jelaslah bahawa setengah Ulama telah mentakwilkan dan mengubah maksud ayat QUR'ANAL FAJRI kepada Solat Subuh.

(Janganlah percaya apa sahaja saya tulis silalah ambil terjemahan yang pembaca selalu pakai (yang baca Al-Quran tanpa cuba nak paham Al-Qur'an mungkin kena mula dari sekarang), dan selidiki benar atau tidak yang Ayat Allah adalah QUR'AN AL FAJRI dan bukan SOLATAL FAJRI.

Perhatikan pula terjemahan kepada English :

● Establish the prayer at the decline of the sun till the darkness of the night and recite the Quran at the dawn. Verily,  the recitation of Qur'an at the dawn is witnessed.  ●

JELAS, terjemahan Ulama kita di nusantara tidak TEPAT malah LAIN dan JAUH dari maksud asal. Terjemahan ENGLISH tidak MENGUBAH makna asal.

Ayat ALLAH di atas JELAS, ada ARAHAN dari Allah untuk kita MEMBACA AL-QUR'AN dengan PEMAHAMAN semasa FAJAR iaitu sebelum Terbit Matahari.  Samada sebelum SOLAT Subuh, atau sesudah SOLAT Subuh, kita di PERINTAH KAN untuk MEMBACA Al-QUR'AN.

Dan, TAKUTLAH kepada Allah bilamana Allah berfirman bahawa SEMASA kita MEMBACA itu, ada yang MENYAKSIKAN. Allah Ash-Syahid sememangnya sentiasa MENYAKSIKAN. Berkemungkinan BACAAN QUR'AN sewaktu FAJAR disaksikan ramai Malaikat. Hanya Allah Mengetahui. RASAKAN tatkala kita membaca Qur'an sewaktu FAJAR, ada ramai PENYAKSI. Moga Allah merahmati kita semua.

MEMBACA mestilah PAHAM, kalau tidak itu BUKAN MEMBACA, itu hanya MENYEBUT Al-QUR'AN.

Bezakan antara MENYEBUT Al-Qur'an dengan MEMBACA AL - QUR'AN.

======

Kalau PERINTAH mendirikan Solat sesudah Gelincir Matahari itu SEIRING dengan PERINTAH Membaca Al-Qur'an ketika FAJAR,

TANYA KAN pada FUAD kita, adakah membaca Al-Qur'an itu hanya SUNAT ?

-------

Perlu di fahami mengapa ULAMA Nusantara kita MENGUBAH makna asal BACA QUR'AN kepada Solat Subuh. Ianya di sebabkan Membaca ayat Al-Qur'an di waktu solat adalah WAJIB, maka mereka mentakwilkan bahawa BACAAN QUR'AN yang Allah maksudkan itu adalah SEMASA SOLAT Subuh. Itulah TAKWILAN sendiri.

Kita perlu menjadi ULAMA untuk Takut kepada Allah dan bukan hanya MENGIKUT orang yang di katakan ULAMA.  Dalam hal ayat 78 surah Al-Isra' di atas, jelas ULAMA yang terjemah kepada ENGLISH adalah lebih tepat dari ULAMA yang terjemah kepada bahasa Melayu Nusantara.

Saranan saya mudah SAHAJA. Kekalkan Makna ASLI atau ASAL apa yang Allah nak sampaikan dan Janganlah letak TAKWILAN dalam TERJEMAHAN yang BOLEH MENYESATKAN ramai orang.

Mengubah ayat2 Allah adalah TERMASUK mengubah MAKNA ASAL ayat Al-Qur'an,  maka ingatlah akan apa Allah firmankan :


Al-Baqarah : 79

فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتٰبَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِۦ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ

● Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis Al Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya; "Ini dari Allah", (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan yang besarlah bagi mereka, akibat apa hasil kerja mereka. ●

-------

Jika kita ikut apa yang ULAMA Nusantara yang mentakwilkan BACAAN QUR'AN kepada Solat Subuh, pastilah jadi SUNAT sahaja membaca Al-Qur'an, dan 6236 ayat2 Allah BILA pula kita NAK BACA dan PAHAM ?

=======

Mari kita perhatikan Firman Allah di dalam ayat yang lain :

Al-Isra' : 79

وَمِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِۦ نَافِلَةً لَّكَ عَسٰىٓ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا

● Dan pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji. ●

Itu adalah terjemahan Nusantara. Berikut adalah terjemahan ENGLISH :

● And during the night, stay up and pray with it as extra credit; that your Lord may raise you to an honorable rank.●

Ini pula terjemahan Tanpa TAKWILAN :

● Dan pada sebahagian malam hari, BERJAGALAH (FATAHAJJAD) DENGANNYA (BIHI) sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji. ●

Ayat di atas, BIHI adalah merujuk kepada ayat sebelum nya, iaitu ayat 78, surah Al - Isra'.

BIHI = dengan nya, dimana "NYA" merujuk kepada 2 perintah di dalam ayat 78 iaitu perintah SOLAT selepas gelincir matahari dan juga perintah MEMBACA AL-QUR'AN sewaktu FAJAR.

Kebanyakkan ULAMA berijtihad bahawa ayat 79 surah Al-Isra' adalah ANJURAN atau GALAKKAN (bukan PERINTAH) untuk Bersolat TAHAJJUD maka dari situlah terbit nya SOLAT SUNAT TAHAJJUD.

Namun,  jika kita TADABBUR benar-benar ayat Allah tersebut dan memahami bahasa ARAB dan berdasarkan ayat2 Allah yang lain (di bawah), kita akan dapat memahami bahawa ANJURAN atau GALAKKAN itu LEBIH kepada MEMBACA AL-QUR'AN. Ini di kuatkan dengan hujah bahawa BIHI dalam bahasa Arab merujuk kepada "3rd person masculine SINGULAR", makanya ianya merujuk kepada yang terdekat dengan ayat sebelumnya iaitu MEMBACA AL-QUR'AN (hujung ayat 78 surah Al-Isra').

Namun, pegangan saya pula, bila ALLAH menyebut FATAHAJJAD BIHI, ianya boleh merujuk kepada KEDUA-DUA SOLAT dan juga MEMBACA AL-QURAN selepas atau sebelum SOLAT. Mengapa pula saya berpegang begini ?

Ianya berdasarkan firman Allah yang lain:

Al-Muzzammil : 20

إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنٰى مِن ثُلُثَىِ الَّيْلِ وَنِصْفَهُۥ وَثُلُثَهُۥ وَطَآئِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ ۚ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَالنَّهَارَ ۚ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَانِ ۚ عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضٰى ۙ وَءَاخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِى الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَءَاخَرُونَ يُقٰتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ وَأَقِيمُوا الصَّلٰوةَ وَءَاتُوا الزَّكٰوةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌۢ

● Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahwasanya kamu BERDIRI (TAQUMU) kurang dari dua pertiga malam, atau seperdua malam atau sepertiganya dan (demikian pula) segolongan dari orang-orang yang bersama kamu. Dan Allah menetapkan ukuran malam dan siang. Allah mengetahui bahwa kamu sekali-kali tidak dapat menentukan batas-batas waktu-waktu itu, maka Dia memberi keringanan kepadamu, karena itu BACALAH apa yang mudah (bagimu) dari AL QUR'AN. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit dan orang-orang yang berjalan di muka bumi mencari sebagian karunia Allah; dan orang-orang yang lain lagi berperang di jalan Allah, maka BACALAH apa yang mudah (bagimu) dari AL QUR'AN dan dirikanlah SOLAT, tunaikanlah zakat dan berikanlah pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik. Dan kebaikan apa saja yang kamu perbuat untuk dirimu niscaya kamu memperoleh (balasan)nya di sisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar ganjaran nya. Dan mohonlah ampunan kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ●

Berdasarkan ayat di atas, TAQUMU adalah BERDIRI.  Dan salah satu ciri Solat adalah BERDIRI.

Ayat di atas dan ayat 79 surah Al-Isra' ada kaitannya iaitu menceritakan tentang ANJURAN berjaga pada sebahagian malam.

Namun, perhatikan dari ayat di atas, kedua-dua nya di sebut iaitu TAQUMU (untuk solat) dan juga FAQRA`U minal QUR'AN iaitu MEMBACA AL-QURAN.

Di tengah-tengah Ayat di atas juga JELAS ada PERINTAH iaitu "BACALAH AL-QUR'AN dan dirikanlah SOLAT, tunaikan Zakat dan berikan pinjaman yang baik kepada Allah".

Perhatikan, Perintah MEMBACA AL-QUR'AN mendahului perintah MENDIRIKAN SOLAT.

Ada tak ayat lain yang sebegini ?

Ada.

======

Perintah Membaca Al-Qur'an dan kemudian perintah mendirikan Solat

Al-'Ankabut : 45

اتْلُ مَآ أُوحِىَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتٰبِ وَأَقِمِ الصَّلٰوةَ ۖ إِنَّ الصَّلٰوةَ تَنْهٰى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنكَرِ ۗ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

● BACALAH apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan dirikanlah solat (AQIMISSOLAT). Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan. ●

JELAS,  jika perintah MENDIRIKAN SOLAT adalah WAJIB, berdasarkan ayat Allah di atas, hukum dari SIAPA pula nak mengatakan atau MENTAKWILKAN bahawa PERINTAH MEMBACA Al-Qur'an itu SUNAT ?

LAGI, dari mana pulak datangnya PERINTAH mendirikan SOLAT ?

Adakah datang dari KITAB lain?

Bagaimana nak tahu PERINTAH SOLAT itu sendiri jika PERTAMA nya kita TIDAK MEMBACA dan MEMAHAMI ayat2 Al-Qur'an dari Allah ?

Adakah kita nak mengatakan kita dapat perintah SOLAT itu dari USTAZ atau ULAMA bercerita ? Maka dari mana SUMBER perintah BERSOLAT jika bukan dari Al-Qur'an,  wahyu Allah itu ?

BACALAH AL-QURAN (paham) dan bukan MENYEBUT Al-Qur'an (tak paham) !

Buang lah FAHAMAN ikut-ikutan.
Al-Qur'an adalah SUMBER kita mengenal Allah, mengenal apa itu Iman, mengenal perintah dan larangan Allah dan penuh dengan PERINGATAN (Az-Zikri).

Al-Qur'an penuh CAHAYA, Rahmat,  Berkat dan yang paling UTAMA ada BIMBINGAN ALLAH.

Kita selalu minta Petunjuk atau Bimbingan Allah. Dalam Al-Quran SUDAH SANGAT JELAS, banyak kali Allah berfirman bahawa, BIMBINGAN DIA itu ada di dalam Al-Qur'an.

Jika kita tidak perlu BIMBINGAN ALLAH kepada Jalan yang lurus atau Jalan orang-orang lurus - kita TAK PERLU BACA dan PAHAM Al-Qur'an.

Jika kita berfahaman CUKUP dengan HANYA mendengar KULIAH dari Ustaz2 atau ULAMA, mengerti lah SEKARANG bahawa ada satu KEWAJIPAN terbesar yang kita TIDAK BUAT - iaitu MEMBACA AL-QUR'AN!

======

End.

Allah Al - ' Alim.

======
(yang menulis tidaklah lebih baik dari yang membaca).

(Janganlah mengikut sahaja apa yang saya tulis,  silakan buat rujukan yang lain atau TANYA pada Ahli-Zikir).













Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MasyaAllah

MasyaAllah (Date written : 19 November 2014) ==== Mari bezakan dulu Follower of Assumptions vs ILMU ====== maaf untuk sampai point terpaksa saya mengambil beberapa TULISAN orang lain. Tulisan 1 : ========= Tahukah anda apa erti kalimah “MasyaAllah” dalam bahasa Melayu? Selalukah anda menyebutnya dalam keadaan tertentu? Anda mungkin tak ambil kisah sangat dengan maksudnya dan anda pun menyebut penuh yakin kalimah ini. Namun pernahkah anda terfikir samada anda menggunakan lafaz kalimah ”MasyaAllah” ini bersesuaian pada tempatnya? Contohnya, mungkin anda menyebut kalimah ini ketika berhadapan dengan situasi yang tidak baik atau tidak elok, seperti ketika terlihat gambar- gambar yang kurang baik, melihat perkara- perkara yang kurang elok dan sebagainya atau apabila anak-anak kita buat perangai nakal, tidak dengar kata dan sebagainya. Sebenarnya maksud kalimah “MasyaAllah” ialah ALLAH YANG MAHA AGUNG atau ALLAH THE ALMIGHTY. Mengikut buku “What Do

Kalam Allah Paling Efektif

Kalam Allah Paling Efektif (Date written : 23 Aug 2014) (Last Updated : 26 Aug 2014) Intro ==== Turunkan diri terdiri di hadapan Kalimat Allah TERTINGGI. Allah Al-'Ali. Allah Ta'ala. Maka Titah- Nya atau Kalam-Nya juga mempunyai KESAN yang begitu DIRECT kepada kehidupan. Mana nak dapat Titah atau Kalam Allah ? Soalan amat senang untuk di jawab - Melalui kitab-kitabNya. Dan zaman ini, Nabi ini, ianya adalah Kitab Al-Qur'an. Di situlah pelbagai TITAH ALLAH yang MULIA dapat di baca, di fahami, dituruti dan di sampaikan. Di dalamnya ada kemuliaan dan Kebanggaan kita. Di situlah ada Hidayah atau Bimbingan. Di situlah ada Cahaya. Di situlah ada Rahmat. Di situlah ada Berkat. Di situlah ada Syifa' atau Penyembuhan. Yunus : 57 يٰٓأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ● Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan PEN

Allah yang kita Kenali (3)

Allah yang kita Kenali (3) (Date written : 13 May 2014) (Last Update  : 20 May 2014) CUKUP ====== Mengapa seorang juruteknik perlu membawa toolbox ke tempat bertugasnya? Sebab tools itu di perlukan untuk buka screw dan sebagainya. Technician yang tak bawa tools selalunya tak boleh buat dan siapkan kerja. Ok. Mengapa kita kena SEMBAH ALLAH ? Sekali lagi SEMBAH bermaksud menjadi 'abdi, puji dan puja, doa dan seru HANYA kepada ALLAH. Ada yang jawab sebab sebagai Tanda kita ini mensyukuri NikmatNya (setengah Ulama berijtihad sebegini). Ada orang jawab sebab kita memang dijadikan untuk mengabdi diri kepada Allah. Firman Allah : Az-Zariyat : 56 وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ● Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi (LIYA'BUDUN) kepada-Ku. ● Ayat itu biasa di dengari NAMUN kesan atau impak TAK KUAT pada diri ini. Tau tapi tak de kesan. Kena cari SEBAB yang lebih. Sebenarnya itu adalah JA