Navigate

Carian

Sabtu, 7 Mei 2016

The Ark of Covenant = Tabut

The Ark of Covenant = Tabut

(Date written : 7 May 2016)

Jarang sangat the so called Ulama kita membicarakan akan apa itu Tabut atau yg Mat Salleh panggil the Ark of Covenant.

Minda kebanyakan Muslim ikutan sudah lama di bekukan untuk berusaha mencari dan mengkaji tentang memahami Kebenaran dan Ilmu kerana berjayanya Syaitan membisikkan ke dalam manusia yg kononnya bergelar 'Ulama'.

Sebab itu kita Muslim satu dunia berpuak, ribuan puak dan sibuk mengatakan ketua puak masing2 lebih betul.  Yang bergaduhnya kebanyakannya pula adalah Pengikut-pengikut yang selalu taksub tanpa usul periksa dan memahami Ilmu, iaitu Kebenaran.

Sedangkan yang kita perhatikan, ciptaan demi ciptaan teknologi terbaru semuanya datang dari Non-Muslim dan dengan kekuatan Ilmu dan Teknologi mereka memang menguasai dunia.

Kita yang mengaku Muslim pula JAUH ketinggalan dalam bidang Teknologi dan juga pelbagai juak dan sudut ilmu Allah yang terlalu luas.

Jelas sejelasnya bahawa mereka Non Muslim lebih mengetahui akan manfaat sesuatu ciptaan Allah dan bagaimana untuk menundukkan kepada kita manusia, lebih dari yang mengaku Muslim sendiri.

Firman Allah :

Ali 'Imran : 191

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيٰمًا وَقُعُودًا وَعَلٰى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِى خَلْقِ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بٰطِلًا سُبْحٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

● (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. ●

Kita Muslim di arahkan untuk menjadi Ulil Albab dan Ulil Albab adalah orang yang memahami INTIPATI sesuatu (sebab musabab) sehingga mereka FAHAM akan tujuan Allah ciptakan pelbagai ciptaanNya dan mereka dapat mengatakan 'ooo ini gunanya benda ni = (Tidaklah Engkau jadikan dengan sia-sia, seperti ayat di atas).

Tanpa mengkaji kita hanya bersangka. Dan bersangka itu kebanyakannya sesat. (Bukan saya kata).

----
Betapa bersungguhnya mereka mengkaji :


Kajian sekarang pun masih tidak dapat memastikan di manakah dan siapakah sekarang yang mempunyai Tabut ini.

Filem Indiana Jones Raiders of The Lost Ark pula sebenarnya menceritakan tentang pencarian Tabut ini.

----
Mengapa perlu paham apa itu Ark of Covenant ?
Atau Tabut?

Sebabnya sangat mudah. Ianya di sebut dalam Al-Quran.

Sebagai Muslim sebenar, sebelum mati atau terputus nafas kita di dunia, kita wajib memahami seluruh isi kitab Al-Quran.

Maka apa sahaja yang di sebut, kita wajib mengambil paham akan apa itu Tabut, mengapa dan apa kaitannya atau kepentingan sesuatu yang di sebut dalam Al-Quran itu pada kehidupan kita sekarang.

Tabut itu asalnya adalah kepunyaan Rasulullah Nabi Musa :

Al-Baqarah : 248

وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ ءَايَةَ مُلْكِهِۦٓ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ ءَالُ مُوسٰى وَءَالُ هٰرُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلٰٓئِكَةُ ۚ إِنَّ فِى ذٰلِكَ لَءَايَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

● Dan Nabi mereka mengatakan kepada mereka: "Sesungguhnya tanda ia akan menjadi raja, ialah kembalinya TABUT kepadamu, di dalamnya terdapat KETENANGAN (SAKINAH) dari Tuhanmu dan sisa dari peninggalan keluarga Musa dan keluarga Harun; tabut itu dibawa malaikat. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda (bukti/ AYAT) bagimu, jika kamu orang yang beriman. ●

Perlu sangat di fahami, bila Allah menyebut ZALIKA LA AAYAT = pada yang demikian itu terdapat AYAT atau BUKTI atau EVIDENCE, maka benda itu ADA sampai sekarang sebagai DALIL untuk kita orang BERIMAN mencari dan mengkaji.

Setelah Talut mendapat Tabut, kemudian Tabut itu di warisi oleh Rasulullah Nabi Daud :

Al-Baqarah : 251

فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُۥدُ جَالُوتَ وَءَاتٰىهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُۥ مِمَّا يَشَآءُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلٰكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعٰلَمِينَ

● Mereka (tentara Thalut) mengalahkan tentara Jalut dengan izin Allah dan (dalam peperangan itu) Daud membunuh Jalut, kemudian Allah memberikan kepadanya (Daud) pemerintahan dan hikmah (sesudah meninggalnya Thalut) dan mengajarkan kepadanya apa yang dikehendaki-Nya. Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian umat manusia dengan sebagian yang lain, pasti rosaklah bumi ini. Tetapi Allah mempunyai kurnia (yang dicurahkan) atas semesta alam. ●

Namun, perhatikan firman Allah ini baik-baik :

Ta Ha : 39

أَنِ اقْذِفِيهِ فِى التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِى الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّى وَعَدُوٌّ لَّهُۥ ۚ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّى وَلِتُصْنَعَ عَلٰى عَيْنِىٓ

● Yaitu: "Letakkanlah ia (Musa) didalam PETI (TABUT), kemudian lemparkanlah ia ke sungai (Nil), maka pasti sungai itu membawanya ke tepi, supaya diambil oleh (Fir'aun) musuh-Ku dan musuhnya. Dan Aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dari-Ku; dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasan-Ku, ●

----
Di sinilah persoalan dalam minda kita sebagai manusia yang mahu menjadi Ulil Albab seperti banyaknya seruan Allah dalam Al-Quran untuk betul2 mencari jawapan kepada soalan-soalan ini :

1) Mengapa Tabut ni di sebut Allah?
2) Apa yang PENTING sangat mendapat Tabut ni?
3) Siapa yang mewarisi Tabut ini sekarang?
4) Apa kelebihan yang orang yang mendapat Tabut tu dapat ?


Sekarang cuba kita perhatikan betul2 firman Allah tentang Tabut :

1) Tabut kepunyaan Nabi Musa. Ianya asalnya adalah PETI yang Nabi Musa semasa kecil di letakkan di dalamnya dan dihanyutkan. Maknanya Allah kurniakan kepada Nabi Musa dulu.
2) Tabut kemudian di bawa Malaikat dan di kurniakan kepada Thalut, seorang Raja di zaman Nabi Daud masih kecil. Ini bermakna Tabut di kurniakan kepada Raja yang menguasai Pemerintahan.
3) Tabut, isi dalamnya, ada Sakinah atau ketenangan.

----

Namun masih ada persoalan lain yang masih belum dapat di jawab melainkan kita betul2 tadabbur firman Allah :

Apa kelebihannya mempunyai Tabut ini?

Satu Allah sebut, Tabut di beri kepada orang yang menguasai PEMERINTAHAN dan dua Allah sebut, dalamnya ada SAKINAH.

Kaitannya lagi atau DEDUKSINYA lagi, yang benar2 menguasai pemerintahan atau mana2 kerajaan yang mendapat Tabut, pasti akan menang dalam peperangan.

-----
Perhatikan dalam dunia kita sekarang, siapa yang bersungguh-sungguh nak menguasai dunia?

Inilah hakikatnya. Yang mengaku Muslim sendiri, yang ikut-ikutan tidak pernah mahu mengerti akan kepentingan SETIAP firman Allah.

SEDANGKAN yang TIDAK MUSLIM TAHU dan MAHUKAN TABUT itu dalam kepunyaan MEREKA!

-----
Sakinah

Mari kita perhatikan kaitan ayat-ayat Allah tentang SAKINAH.

At-Taubah : 26

ثُمَّ أَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلٰى رَسُولِهِۦ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ وَذٰلِكَ جَزَآءُ الْكٰفِرِينَ

● Kemudian Allah menurunkan ketenangan (SAKINAH) kepada Rasul-Nya dan kepada orang-orang yang beriman, 'dan' Allah menurunkan BALA TENTERA  yang kamu tiada melihatnya, dan Allah menimpakan bencana kepada orang-orang yang kafir, dan demikianlah pembalasan kepada orang-orang yang kafir. ●

WA dalam bahasa Arab ada beberapa maksud. Ianya boleh bermaksud Dan.
Ianya boleh bermaksud Iaitu.
Ianya boleh bermaksud 'Demi'.

Dalam ayat di atas, Allah mengatakan Allah beri SAKINAH iaitu satu PERASAAN dalam Qalbu dan SAKINAH itu datang atau dapat di rasakan tatkala Allah menghantar BALA TENTERA menolong orang Beriman tatkala BERPERANG.

UNTUK paham kita kena selalu BUAT DEDUKSI dan bukan memandai-mandai meletak FIKIRAN sendiri. Dan Kebenaran hanya akan dapat melalui proses DEDUKSI.

----
Kaitan Tabut dengan Pemerintahan atau Kekuasaan dalam Pemerintahan dan kaitan SAKINAH dengan Tabut :

Jelas = siapa yang mendapat TABUT, mereka ini akan mendapat SAKINAH dan akan dapat menguasai dan menang dalam peperangan dengan kerajaan negara lain dan akan mendapat pertolongan dari Allah melalui Malaikat-malaikatNya.

====
Ini ULTIMATE persoalan dalam Artikel ini.

MAKA tidakkah PATUT untuk kita yang mengaku BERIMAN dan ISLAM kepada Allah, untuk mencari Tabut ini dan menjadikan Tabut itu kepunyaan orang Beriman ?

-----
End.

Rabbij'alli milladunka sult°onan nas°iro.

===











Tiada ulasan:

Catat Ulasan