Langkau ke kandungan utama

Memahami Takdir dengan Sebenar

(Tarikh di tulis : 23 Oct 2017)

1) Umum menganggap bahawa Takdir adalah perjalanan sesuatu perbuatan atau kejadian atau peristiwa tanpa boleh di kawal manusia, dan semuanya sudah di tentukan Allah.

Apakah benar pemahaman ini ?


2) Apakah takdir kita sudah di TULISKAN ?

Ya,, ianya sudah DI TULIS sebelum sesuatu Peristiwa atau Kejadian itu berlaku.


Al-Hadid 57 : 22

مَآ أَصَابَ مِن مُّصِيبَةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِىٓ أَنفُسِكُمْ إِلَّا فِى كِتٰبٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ ۚ إِنَّ ذٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

● Tiada suatu bencana (MUSIBAH) pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan TELAH TERTULIS DALAM KITAB (Lauhul Mahfuzh) SEBELUM Kami 'MECIPTAKAN' kannya (NABRA`AHA). Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. ●

Ayat di atas JELAS menunjukkan sebelum MUSIBAH berlaku, ianya sudah ada tertulis dalam Kitab / Luh Mahfuz.

3) Di mana takdir (fate) kita di tulis ?

Ianya di tulis di dalam sebuah BUKU atau Kitab, di gelar UMMUL KITAB (IBU SEGALA KITAB).

Al-Hajj 22 : 70

أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِى السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ ۗ إِنَّ ذٰلِكَ فِى كِتٰبٍ ۚ إِنَّ ذٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ

● Apakah kamu tidak mengetahui bahwa sesungguhnya Allah MENGETAHUI apa saja yang ada di langit dan di bumi?; bahwasanya yang demikian itu terdapat dalam sebuah KITAB (Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi Allah. ●

An-Naml 27 : 75

وَمَا مِنْ غَآئِبَةٍ فِى السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ إِلَّا فِى كِتٰبٍ مُّبِينٍ

● Tiada sesuatupun yang ghaib di langit dan di bumi, melainkan (terdapat) dalam KITAB yang nyata (Lauhul Mahfuzh). ●

Ar-Ra'd 13 : 39

يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِندَهُۥٓ أُمُّ الْكِتٰبِ

● Allah MENGHAPUSKAN apa yang Dia kehendaki dan MENETAPKAN (apa yang Dia kehendaki), dan di sisi-Nya-lah terdapat UMMUL-KITAB (Lauh mahfuzh). ●

Al-An'am 6 : 59

وَعِندَهُۥ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَآ إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِى ظُلُمٰتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِى كِتٰبٍ مُّبِينٍ

● Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji-pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan TERTULIS DALAM KITAB YANG NYATA (Lauh Mahfudz)" ●

4) Adakah takdir kita ini di lengkapkan sebelum kita di lahirkan di dunia ?

Tidak. Ianya sentiasa berubah sehinggalah kita mati.


Fatir 35 : 45

وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلٰى ظَهْرِهَا مِن دَآبَّةٍ وَلٰكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلٰىٓ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۖ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِعِبَادِهِۦ بَصِيرًۢا

● Dan kalau sekiranya Allah menyiksa manusia disebabkan usahanya, niscaya Dia tidak akan meninggalkan di atas permukaan bumi suatu mahluk yang melatapun akan tetapi Allah menangguhkan (penyiksaan) mereka, sampai TEMPOH yang tertentu (AJALI MUSAMMA) ; maka apabila datang AJAL mereka, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Melihat hamba-hamba-Nya. ●

Ar-Ra'd 13 : 39

يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِندَهُۥٓ أُمُّ الْكِتٰبِ

● Allah MENGHAPUSKAN apa yang Dia kehendaki dan MENETAPKAN (apa yang Dia kehendaki), dan di sisi-Nya-lah terdapat UMMUL-KITAB (Lauh mahfuzh). ●

Ini penting untuk di fahami.

Takdir kita sentiasa berubah kerana peristiwa (ciptaan dan kejadian) yang tertulis dalam BUKU atau UMMUL KITAB itu sentiasa DI PADAMKAN dan juga DI TULISKAN.

Di dalam UMMUL KITAB, selepas sesuatu peristiwa itu berlaku, peristiwa tersebut juga di TULIS KEMBALI di dalam KITAB tersebut :

Ya Sin 36 : 12

إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتٰى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَءَاثٰرَهُمْ ۚ وَكُلَّ شَىْءٍ أَحْصَيْنٰهُ فِىٓ إِمَامٍ مُّبِينٍ

● Sesungguhnya Kami menghidupkan orang-orang mati dan Kami MENULISKAN (NAKTUBU) apa yang telah mereka KERJAKAN dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan. Dan segala sesuatu Kami kumpulkan dalam IMAM / KITAB INDUK yang nyata (IMAAMIN-MUBIN - Lauh Mahfuzh). ●

IMAAMIN MUBIN adalah bermaksud sama dengan KITABIN MUBIN. IMAM bermaksud yang di ikuti. Apa sahaja yang tertulis di DALAM KITAB itu, peristiwa itu akan berlaku.

Dan apa sahaja yang telah berlaku, ianya akan di tulis kembali di dalam BUKU itu.

Itulah sebabnya mengapa isi kandungan BUKU itu sentiasa berubah. Suatu sebab akan menghasilkan suatu Akibat, dan suatu Akibat akan menghasilkan suatu Akibat yang lain. Ini semua adalah PUTARAN sebab dan akibat. Semuanya di tuliskan di dalam UMMUL KITAB tersebut.

5) Apa itu Sunnatullah ? Bagaimana ianya di kaitkan dengan Takdir?

Al-Hijr 15 : 13

لَا يُؤْمِنُونَ بِهِۦ ۖ وَقَدْ خَلَتْ سُنَّةُ الْأَوَّلِينَ

● mereka tidak beriman kepadanya (Al Quran) dan sesungguhnya telah berlalu SUNNAH (Ketetapan Akibat) terhadap orang-orang dahulu (AWWALIN). ●


Al-Fath 48 : 23

سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِى قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا

● Sebagai suatu SUNNATULLAH (Ketetapan Akibat) yang telah berlaku sejak dahulu, kamu sekali-kali tiada akan menemukan PERUBAHAN bagi SUNNATULLAH itu. ●

SUNNATULLAH adalah Akibat atau Hasil kepada Ketetapan Peraturan Sebab dan Akibat. Akibat bergantung kepada Sebab. Sunnatullah tidak PERNAH BERUBAH.

Takdir kita bergantung kepada Ketetapan Peraturan Sebab-Akibat dari Allah (ianya di panggil KALIMAT, manakala Hasil atau AKIBAT di panggil Sunnatullah), di mana, beserta dengan APA YANG KITA LAKUKAN sebagai INPUT atau SEBAB (terhadap Kalimat Ketetapan itu), akan terjadi OUTPUT atau HASIL atau AKIBAT.

SUNNATUL AWWALIN atau Sunnah orang-orang terdahulu adalah bermaksud SUNNATULLAH, bermaksud KESAN atau AKIBAT apa yang telah terjadi terhadap orang-orang sebelum kita :

Ali 'Imran 3 : 137

قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِى الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عٰقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ

● Sesungguhnya telah berlalu sebelum kamu SUNNAH-SUNNAH (SUNANUN) Allah; Kerana itu berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana AKIBAT ('AQIBAH) orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul). ●

Al-Mu'min 40 : 85

فَلَمْ يَكُ يَنفَعُهُمْ إِيمٰنُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا ۖ سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِى قَدْ خَلَتْ فِى عِبَادِهِۦ ۖ وَخَسِرَ هُنَالِكَ الْكٰفِرُونَ

● Maka iman mereka tiada berguna bagi mereka tatkala mereka telah melihat siksa Kami. Itulah SUNNAH Allah yang telah berlaku terhadap hamba-hamba-Nya. Dan di waktu itu binasalah orang-orang kafir. ●

Sunnah juga bermaksud Contoh Tauladan :

Az-Zukhruf 43 : 8

فَأَهْلَكْنَآ أَشَدَّ مِنْهُم بَطْشًا وَمَضٰى مَثَلُ الْأَوَّلِينَ

● Maka telah Kami binasakan orang-orang yang lebih besar kekuatannya dari mereka itu dan telah berlalu CONTOH (MATHALU) terhadap orang-orang terdahulu (AWWALIN). ●

Sunnatullah atau Sunnatul Awwalin atau Mathalul Awaalin adalah perkataan Mutasyaabiha yang hampir serupa untuk memberikan kita faham bahawa SUNNAH bermaksud Contoh Tauladan berdasarkan Ketetapan Akibat dari Allah dan ada Bukti di kenakan terhadap orang-orang terdahulu.


6) Apa maksud segala sesuatu datang dari Allah ?

An-Nisa' 4 : 78

أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِى بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ ۗ وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هٰذِهِۦ مِنْ عِندِ اللَّهِ ۖ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هٰذِهِۦ مِنْ عِندِكَ ۚ قُلْ كُلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ ۖ فَمَالِ هٰٓؤُلَآءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا

● Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: "Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)". Katakanlah: "SEMUANYA (DATANG) DARI SISI ALLAH". Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikitpun? ●

Yunus 10 : 61

وَمَا تَكُونُ فِى شَأْنٍ وَمَا تَتْلُوا مِنْهُ مِن قُرْءَانٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ ۚ وَمَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مِّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَآءِ وَلَآ أَصْغَرَ مِن ذٰلِكَ وَلَآ أَكْبَرَ إِلَّا فِى كِتٰبٍ مُّبِينٍ

● Kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak membaca suatu ayat dari Al Quran dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atasmu di waktu kamu melakukannya. Tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarrah (atom) di bumi ataupun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar dari itu, melainkan (semua tercatat) dalam KITAB YANG NYATA (KITABIN MUBIN) (Lauh Mahfuzh). ●

Apa sahaja yang tertulis di dalam UMMUL KITAB, dari sekecil kepada sebesar-besar perkara, adalah peristiwa yang AKAN berlaku dan SUDAH berlaku. Peristiwa atau Kejadian ini semua BERLAKU dengan KEHENDAK dan KUASA ALLAH Yang Esa semata-mata.

Apa yang di tulis di dalam BUKU atau UMMUL KITAB itu adalah :

1) Hukum Peraturan Sebab-Akibat (Kalimat)
2) Apa yang manusia buat atau lakukan sebagai SEBAB kepada sesuatu AKIBAT SEBELUM ianya terjadi
3) AKIBAT yang akan berlaku di MASA HADAPAN
4) AKIBAT yang telah berlaku Di MASA LALU (Sunnatullah).

Hanya Allah sahaja yang MELAKUKAN segala atau setiap satu KEJADIAN.

7) Apa maksud Allah telah MENGKALUNGKAN Takdir di leher kita?

Al-Isra' 17 : 13

وَكُلَّ إِنسٰنٍ أَلْزَمْنٰهُ طٰٓئِرَهُۥ فِى عُنُقِهِۦ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُۥ يَوْمَ الْقِيٰمَةِ كِتٰبًا يَلْقٰىهُ مَنشُورًا

● Dan tiap-tiap manusia itu telah Kami Tetapkan padanya (ZAMNAHU) (sebagaimana tetapnya kalung) pada LEHERnya. Dan Kami keluarkan baginya pada hari kiamat sebuah KITAB yang dijumpainya terbuka. ●

Ayat di atas menjelaskan maksud T°AA`IRAH atau 'takdir' (yang selalu di fahami sebelum ini) iaitu sebenarnya mengandungi APA SAHAJA perbuatan dan akibat perbuatan kita di Tulis di dalam sebuah BUKU.

Ada 2 jenis buku yang di tulis kepada manusia (bergantung apa perbuatannya), samada SIJJIIN :

Al-Tatfif 83 : 7

كَلَّآ إِنَّ كِتٰبَ الْفُجَّارِ لَفِى سِجِّينٍ

● Sekali-kali jangan curang, karena sesungguhnya kitab orang yang durhaka tersimpan dalam SIJJIIN ●

Al-Tatfif 83 : 8

وَمَآ أَدْرٰىكَ مَا سِجِّينٌ

● Tahukah kamu apakah sijjin itu? ●

Al-Tatfif 83 : 9

كِتٰبٌ مَّرْقُومٌ

● (Ialah) kitab yang bertulis. ●


Atau 'ILLIYYIIN :

Al-Tatfif 83 : 18

كَلَّآ إِنَّ كِتٰبَ الْأَبْرَارِ لَفِى عِلِّيِّينَ

● Sekali-kali tidak, sesungguhnya kitab orang-orang yang berbakti itu (tersimpan) dalam 'ILLIYYIIN. ●

Al-Tatfif 83 : 19

وَمَآ أَدْرٰىكَ مَا عِلِّيُّونَ

● Tahukah kamu apakah 'Illiyyin itu? ●

Al-Tatfif 83 : 20

كِتٰبٌ مَّرْقُومٌ

● (iaitu) kitab yang bertulis, ●

Kedua-dua jenis KITAB atau BUKU tersebut adalah SUBSET kepada UMMUL KITAB. (kalau ada Ibu Kitab, pasti ada anak-anak kitab - untuk mudah faham)

Salah satu dari jenis kitab itu DI KALUNGKAN ke LEHER kita dan tertulis apa sahaja yang TELAH kita LAKUKAN dan KELAKUAN termasuklah apa yang Kita FIKIRKAN sebab FIKIR adalah suatu Perbuatan; sebagai SEBAB kepada AKIBAT yang akan berlaku di masa hadapan.

Siapakah yang menulis isi kitab kita ini ?

RAQIBUN 'ATID :

Yunus 10 : 21

وَإِذَآ أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً مِّنۢ بَعْدِ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُمْ إِذَا لَهُم مَّكْرٌ فِىٓ ءَايَاتِنَا ۚ قُلِ اللَّهُ أَسْرَعُ مَكْرًا ۚ إِنَّ رُسُلَنَا يَكْتُبُونَ مَا تَمْكُرُونَ

● ... Sesungguhnya RASUL-RASUL (Malaikat-malaikat) Kami (RUSULANA) MENULISKAN tipu dayamu. ●

Qaf 50 ; 17

إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ

● (iaitu) ketika MENERIMA / MENEMUKAN (YATALAQQA) dua orang PENERIMA (MUTALAQQIYANI) (mencatat amal perbuatannya), seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri. ●

Qaf 50 : 18

مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

● Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya PENGAWAS (RAQIB) yang selalu HADIR / SEDIA ('ATID). ●

8) Apakah kita ada kuasa memilih ? Jika Allah sudah 'menetapkan' takdir kita, adakah kita ini berkuasa membuat pilihan ?

Allah TIDAK PERNAH menetapkan KEBURUKAN atau KEBAIKAN Takdir kepada kita, ianya kitalah yang sebenarnya MEMBUAT PILIHAN dan melakukan Perbuatan apapun yang menjadi SEBAB kepada AKIBAT - samada Buruk atau Baik akibatnya :

Fussilat 41: 40

إِنَّ الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِىٓ ءَايٰتِنَا لَا يَخْفَوْنَ عَلَيْنَآ ۗ أَفَمَن يُلْقٰى فِى النَّارِ خَيْرٌ أَم مَّن يَأْتِىٓ ءَامِنًا يَوْمَ الْقِيٰمَةِ ۚ اعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ ۖ إِنَّهُۥ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

● Sesungguhnya orang-orang yang mengingkari ayat-ayat Kami, mereka tidak tersembunyi dari Kami. Maka apakah orang-orang yang dilemparkan ke dalam neraka lebih baik, ataukah orang-orang yang datang dengan aman sentosa pada hari Kiamat? PERBUATLAH APA YANG KAMU KEHENDAKI (A'MALU MA SYI'TUM); Sesungguhnya Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan. ●

Al-Baqarah 2 : 256

لَآ إِكْرَاهَ فِى الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ ۚ فَمَن يَكْفُرْ بِالطّٰغُوتِ وَيُؤْمِنۢ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقٰى لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

● Tidak ada PAKSAAN dalam DEEN; sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. .. ●

Al-Kahf 18 : 29

وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَن شَآءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَآءَ فَلْيَكْفُرْ ۚ إِنَّآ أَعْتَدْنَا لِلظّٰلِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا ۚ وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَآءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِى الْوُجُوهَ ۚ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَآءَتْ مُرْتَفَقًا

● Dan katakanlah: "Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; maka barangsiapa yang INGIN / BERKEHENDAK KEPADA (SYAA`) (beriman) maka BERIMANLAH, dan barangsiapa yang INGIN (SYAA`) (kafir) biarlah ia kafir". . ●

Al-An'am 6 : 104

قَدْ جَآءَكُم بَصَآئِرُ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِۦ ۖ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا ۚ وَمَآ أَنَا۠ عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ

● Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti-bukti yang terang; maka barangsiapa melihat (kebenaran itu), MAKA (MANFAATNYA) bagi dirinya sendiri; dan barangsiapa buta (tidak melihat kebenaran itu), maka (KEMUDHARATANNYA).kembali kepadanya. Dan aku (Muhammad) sekali-kali bukanlah pemelihara(mu). ●


Al-Isra' 17 : 19

وَمَنْ أَرَادَ الْءَاخِرَةَ وَسَعٰى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولٰٓئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا

● Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan BERUSAHA (SA'AA) ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik. ●

Ta Ha 20 : 15

إِنَّ السَّاعَةَ ءَاتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزٰى كُلُّ نَفْسٍۭ بِمَا تَسْعٰى

● Sesungguhnya hari kiamat itu akan datang Aku merahasiakan (waktunya) agar supaya tiap-tiap diri itu dibalas dengan apa yang ia USAHAKAN (TAS'AA) ●

As-Saffat 37 : 60

إِنَّ هٰذَا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

● Sesungguhnya ini benar-benar kemenangan yang besar. ●

As-Saffat 37 : 61

لِمِثْلِ هٰذَا فَلْيَعْمَلِ الْعٰمِلُونَ

● Untuk kemenangan serupa ini hendaklah BERUSAHA / BERAMAL (YA'MAL) orang-orang yang bekerja / beramal ('AMILIIN)" ●

9) Mengapa bila keburukan atau mudharat itu berlaku ianya bukan di sebabkan oleh Allah, tetapi adalah DI SEBABKAN oleh diri kita sendiri ?


Ali 'Imran 3 : 182

ذٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ

● (Azab) yang demikian itu adalah DISEBABKAN PERBUATAN (QADDAMAT) 'TANGAN' mu sendiri (AIDIIKUM), dan bahwasanya Allah sekali-kali tidak menganiaya hamba-hamba-Nya. ●

Aidiikum boleh bermaksud Tanganmu atau ianya boleh juga bermaksud SEBELUM.

Azab atau Mudharat itu berlaku AKIBAT dari SEBAB perbuatan 'tangan' kita sendiri yang sudah kita lakukan SEBELUM itu. 'Tangan' di sini bermaksud Usaha / Keupayaan.

Asy-Syura 42 : 30

وَمَآ أَصٰبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُوا عَن كَثِيرٍ

● Dan apa saja MUSIBAH yang menimpa kamu maka adalah DISEBABKAN (FABIMA) HASIL PERBUATAN (KASABAT) 'TANGAN'mu sendiri / Sebelum ini (AIDIIKUM), dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu). ●

Al-Baqarah 2 : 95

وَلَن يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًۢا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌۢ بِالظّٰلِمِينَ

● Dan sekali-kali mereka tidak akan mengingini kematian itu selama-lamanya, DI SEBABKAN (BIMA) kesalahan-kesalahan yang telah diperbuat (QADDAMAT) oleh 'TANGAN' mereka sendiri (sebelum itu) (AIDIIHIM), dan Allah Maha Mengetahui siapa orang-orang yang ZALIM. ●


Yunus 10 : 44

إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْـًٔا وَلٰكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ

● Sesungguhnya Allah tidak berbuat zalim kepada manusia sedikitpun, akan tetapi manusia itulah yang berbuat zalim kepada diri mereka sendiri. ●

Jika Allah yang menetapkan Takdir Buruk kepada kita maka Allah itu Zalim, namun itu adalah TIDAK BENAR sama sekali. Kita sendirilah yang memilih untuk berusaha melakukan Kejahatan atau Kebaikan sebagai Sebab untuk kita menerima Akibat Baik atau Akibat Buruk / Mudharat / Musibah.

Al-Fath 48 : 23

سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِى قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا

● Sebagai suatu SUNNATULLAH (Ketetapan Akibat) yang telah berlaku sejak dahulu, kamu sekali-kali tiada akan menemukan PERUBAHAN bagi SUNNATULLAH itu. ●

Deduksinya, berdasarkan ayat-ayat Allah di atas jelas menunjukkan Takdir itu bergantung kepada Sebab dan Akibat dan Hukum Peraturan Sebab-Akibat yang di tetapkan Allah. Allah menetapkan Hukum Peraturan Sebab-Akibat.

Sunnatullah adalah Akibat yang berlaku dari Hukum Peraturan Sebab-Akibat bergantung kepada Sebab perlakuan yang di buat. Jika kita memilih untuk membuat sesuatu yang menjadi SEBAB kepada kebaikan, maka AKIBATnya adalah Kebaikan yang kita akan di balas, manakala jika kita memilih melakukan sesuatu yang menjadi SEBAB kepada mudharat / keburukan, maka AKIBATNYA adalah MUSIBAH / MUDHARAT yang akan kita terima.

Allah tidak pernah ZALIM kepada sesiapa pun makhluknya, manusia itu yang MENGANIAYA diri mereka sendiri.

10) Bolehkah kita memadamkan atau menghapuskan MUSIBAH yang akan berlaku di masa hadapan atas kesalahan yang kita lakukan di masa lalu ?

Boleh jika Allah sendiri yang menghapuskan atau memadamkan kesalahan kita, inilah maksud KIFARAH.

Ar-Ra'd 13 : 39

يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ ۖ وَعِندَهُۥٓ أُمُّ الْكِتٰبِ

● Allah MENGHAPUSKAN apa yang Dia kehendaki dan MENETAPKAN (apa yang Dia kehendaki), dan di sisi-Nya-lah terdapat UMMUL-KITAB (Lauh mahfuzh). ●

Ianya bergantung kepada samada Allah mengampunkan kesalahan kita atau tidak dan juga samada kita sudah bertaqwa.

Kerja kita adalah selalu bertaubat atau kembali kepada Allah dan memohon ampun selalu kepada Allah dan perbaiki (Yuslih) pekerjaan / perbuatan / amal kita.

Itu sebab Allah selalu memerintahkan agar kita selalu memohon keampunannya dan jadi orang bertaqwa, setelah kita menzalimi diri kita sendiri.

Al-Anfal 8 : 38

قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُوٓا إِن يَنتَهُوا يُغْفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ وَإِن يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ

● Katakanlah kepada orang-orang yang kafir itu: "Jika mereka BERHENTI (dari kekafirannya / keengkarannya), niscaya Allah akan MENGAMPUNI (YAGHFURU) mereka tentang dosa-dosa mereka yang sudah lalu (SALAF); dan jika mereka kembali lagi sesungguhnya akan berlaku (kepada mereka) SUNNAH (Allah terhadap) orang-orang dahulu". ●

Ali 'Imran 3 : 135

وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فٰحِشَةً أَوْ ظَلَمُوٓا أَنفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلٰى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ

● Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau MENGANIAYA / MENZALIMI diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu MEMOHON AMPUN terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. ●

Ali 'Imran 3 : 136

أُولٰٓئِكَ جَزَآؤُهُم مَّغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَجَنّٰتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهٰرُ خٰلِدِينَ فِيهَا ۚ وَنِعْمَ أَجْرُ الْعٰمِلِينَ

● Mereka itu balasannya ialah AMPUN dari Tuhan mereka dan Jannah yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal. ●

Jika mahukan penghapusan kesalahan (KAFFARA / KIFARAH) agar MUSIBAH tidak berlaku, kita hendaklah menjadi orang beriman yang sebenarnya, bertaqwa dan melakukam amal soleh (amal perbaiki diri) :

Muhammad 47 : 2

وَالَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصّٰلِحٰتِ وَءَامَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلٰى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۙ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّـَٔاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ

● Dan orang-orang yang BERIMAN dan BERAMAL SOLEH serta beriman kepada apa yang diturunkan kepada Muhammad dan itulah yang haq dari Tuhan mereka, Allah MENGHAPUSKAN (KAFFARA) kesalahan-kesalahan mereka dan MEMPERBAIKI (ASLAHA) keadaan mereka. ●

Al-Anfal 8 : 29

يٰٓأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوٓا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّـَٔاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ

● Hai orang-orang beriman, jika kamu BERTAQWA kepada Allah, Kami akan memberikan kepadamu FURQAAN. Dan kami akan MENGHAPUSKAN (YUKAFFIR - 'kafarah') dirimu dari KESALAHAN-KESALAHANmu, dan MENGAMPUNI mu (YAGHFIRLAKUM). Dan Allah mempunyai Kurnia yang besar. ●

11) Bagaimana menghindari takdir buruk dalam hidup atas dunia ini?

Takdir buruk di sini bermaksud Musibah atau Mudharat.

Untuk menghindari takdir buruk atau musibah, kita mestilah jangan melakukan SEBAB kepada Musibah itu. Musibah adalah AKIBAT kepada Sebab perlakuan buruk sebelum itu.

Kadang-kadang kita sudah TAHU tentang AKIBAT terhadap sesuatu perbuatan. Contohnya memandu laju dan tidak berhati-hati. Akibat yang mungkin berlaku adalah terjadinya kemalangan sebagai AKIBAT kepada perlakuan atau perbuatan MEMANDU LAJU dan Gila-gila itu sebagai PENYEBABNYA. Itu sebab jangan sesekali menyalahkan 'takdir' Allah atau menyalahkan Allah. Kita tak faham maksud takdir.

Kadang-kadang pula, manusia TIDAK TAHU akan kesan atau akibat sesuatu perbuatan yang dilakukan.

Dalam hal ini, tidak ada CARA LAIN melainkan CARILAH Bimbingan atau Petunjuk agar bertambah ILMU atau PENGETAHUAN dan orang yang ada Ilmu yang benar, tahu akan hukum peraturan sebab-akibat dan ILMU yang BENAR hanya datang setelah memahami isi kandungan WAHYU ALLAH iaitu Al-Quran.

Al-A'raf 7 : 52

وَلَقَدْ جِئْنٰهُم بِكِتٰبٍ فَصَّلْنٰهُ عَلٰى عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

● Dan sesungguhnya Kami telah mendatangkan sebuah Kitab (Al Quran) kepada mereka yang Kami telah menjelaskannya atas PENGETAHUAN ('ILMIN) Kami; menjadi PETUNJUK / bimbingan (HUDA) dan rahmat bagi orang-orang yang beriman. ●

Luqman 31 : 20

أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِى السَّمٰوٰتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُۥ ظٰهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجٰدِلُ فِى اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتٰبٍ مُّنِيرٍ

● .. Dan di antara manusia ada yang membantah tentang Allah TANPA ILMU PENGETAHUAN  atau PETUNJUK dan / iaitu tanpa Kitab yang memberi penerangan.●

---
Fahamilah bahawa untuk setiap MUSIBAH yang berlaku adalah AKIBAT dari SEBAB keburukan perlakuan kita dan ianya DI TULIS di dalam KITAB, satu peristiwa yang menunggu masa untuk berlaku.

Kadang-kadang MUSIBAH berlaku adalah di sebabkan perlakuan orang lain yang juga di tulis dalam UMMUL KITAB, satu peristiwa yang menunggu masa akan terjadi.


Ar-Ra'd 13 : 31

وَلَوْ أَنَّ قُرْءَانًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتٰى ۗ بَل لِّلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا ۗ أَفَلَمْ يَايْـَٔسِ الَّذِينَ ءَامَنُوٓا أَن لَّوْ يَشَآءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعًا ۗ وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِّن دَارِهِمْ حَتّٰى يَأْتِىَ وَعْدُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ

● .. Dan orang-orang yang kafir senantiasa ditimpa BENCANA / MUSIBAH (TUSIBAHUM) disebabkan perbuatan mereka sendiri atau bencana itu terjadi DEKAT TEMPAT KEDIAMAN MEREKA, sehingga datanglah janji Allah. Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji. ●

Untuk kaitkan dengan kejadian ini, katalah kemalangan berlaku 20km jauhnya dari kita yang sedang memandu kereta. Kemalangan itu mengAKIBATkan Traffic Jam sekitar 20km radius dari tempat kejadian. Ini bermaksud Musibah yang berlaku akan memberi kesan kepada orang-orang yang BERDEKATAN dengan MUSIBAH itu.

Namun, hakikat yang sebenarnya, MUSIBAH yang berlaku di Tokyo, Jepun, contohnya TSUNAMI, mengAKIBATkan seluruh dunia merasa KESANNYA kerana berlaku PENGURANGAN barangan EKSPORT dari Jepun yang menyebabkan terjadi DEFISIT barangan keperluan sedunia.

Jika kita ANALISA lebih dalam lagi, untuk setiap perbuatan yang kita lakukan, KESAN atau AKIBATnya bukan sahaja akan dapat kita sendiri Rasakan, namun ianya akan di rasa akibatnya kepada manusia lain di seluruh dunia.

----
Jika kita menganalisa lebih DALAM lagi, kesan Musibah yang di lakukan oleh orang lain boleh di elakkan atau kita kurangkan kesannya dengan kita ini mempunyai ILMU atau Berita yang boleh di percayai kesahihannya.

Sebagai contoh, jika semasa kejadian kemalangan itu kita dengar berita dari sumber yang boleh di percayai, kita boleh menghindar dari terperangkap dalam traffic jam dengan melalui jalan yang tidak menuju kepada tempat kemalangan.

Ini menunjukkan ILMU adalah sangat penting dalam apa juga Tindakan yang hendak kita lakukan. ILMU menjadikan kita NAMPAK apa yang orang yang tidak tahu tak Nampak,

Ar-Ra'd 13 : 19

أَفَمَن يَعْلَمُ أَنَّمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمٰىٓ ۚ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبٰبِ

● Adakah orang yang MENGETAHUI bahawasanya apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu benar SAMA dengan orang yang BUTA? Hanyalah orang-orang yang MEMAHAMI INTIPATI (ULUL ALBAB) saja yang dapat mengambil pelajaran, ●

Itulah sebabnya salah satu kerja terpenting kita adalah menyampaikan kebenaran iaitu wahyu Allah sebagai Pembimbing dan sebagai ILMU dan juga sebagai Peringatan kepada manusia lain agar bersama kita elakkan MUSIBAH, dengan izin Allah.

WA TAWA S°AU BIL HAQ.

12) Adakah ini bermaksud kita ada sedikit kuasa dalam mengawal atau menentukan apa yang akan terjadi kepada kita atau kita ada SEMUA KUASA untuk menentukan apa yang akan terjadi kepada kita ?

Ada perkara yang kita tak berupaya atau tak berkuasa langsung mengawalnya. Apa dia ?

a) Peristiwa atau Kejadian yang TELAH BERLAKU.

Ini kita tidak ada kuasa langsung untuk mengubahnya.

Seorang bayi di lahirkan berkulit hitam (orang Negro / India) atau putih (orang Mat Salleh / Cina).

Bayi itu tak akan betukar kulit jadi putih jika di lahirkan berkulit hitam.

Michael Jackson tidak bertukar menjadi orang putih meskipun ratusan ribu di habiskan untuk menukar kulit tubuh menjadi putih.

Intipati nya masih manusia berkulit hitam meski kulit dah 'putih'.

Lagi, kemalangan baru sahaja berlaku dan ada kematian. Apa sahaja yang kita lakukan tidak Dapat mengubah peristiwa kemalangan itu dan menghalang kematian manusia itu.

Tiada apa yang boleh di ubah terhadap kejadian yang SUDAH berlaku.

Inilah maksud Ayat ini :

Al-Qasas 28 : 68

وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَيَخْتَارُ ۗ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ ۚ سُبْحٰنَ اللَّهِ وَتَعٰلٰى عَمَّا يُشْرِكُونَ

● Dan Tuhanmu MENCIPTAKAN (YAKHLUKU) apa yang Dia kehendaki dan MEMILIHNYA (YAKHTAR). Sekali-kali TIDAK ADA PILIHAN (KHIARAH) BAGI MEREKA. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan (dengan Dia). ●

As-Saffat 37 : 96

وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ

● Padahal Allah-lah yang MENCIPTAKAN (KHALAQA) kamu dan apa yang kamu PERBUAT itu (TA'MALUUN)". ●

Ayat-ayat di atas bermaksud sesuatu yang Allah sudah CIPTAKAN (KHALAQA) adalah sesuatu peristiwa yang sudah berlaku dan tidak boleh di ubah dan HANYA SEMATA-MATA ALLAH lah yang melakukan segala perbuatan itu dan tiada sesiapa yang lain yang melakukannya. Inilah PENGESAAN kepada Perbuatan dan Kehendak Allah. Segala yang berlaku adalah PERBUATAN dan KEHENDAK atau IZIN ALLAH.

Kita tidak ada apa-apa upaya melainkan menerima apa sahaja sesuatu kejadian yang telah terjadi.

Peristiwa yang sudah berlaku di panggil CIPTAAN atau MANIFESTASI (KHALQU).

b) Kalimatullah atau Hukum Peratuan Sebab-Akibat dan juga Sunnatullah iaitu Akibat yang sudah berlaku.

Ini tidak boleh di ubah langsung.

Sebagai contoh Api yang bersifat Membakar. Hukum Peraturan Sebab-Akibat mendefinasikan bahawa Api akan membakar dan kalau apinya KADARnya (QADAR / UKURAN) kecil kena pada kulit akan terasa sakit sedikit dan masih mudah di padamkan. Namun api itu jika UKURAN atau QADAR nya besar maka akan HANGUS TERBAKAR manusia dan mati.

Fahamilah maksud Qadar di sini, ianya bermaksud UKURAN kepada setiap Hukum Peraturan Sebab-Akibat.

Api itu sebab, Terbakar itu Akibat.

Tiada siapa boleh mengubah hukum peraturan ini melainkan Allah sendiri.


13) Apakah Allah tahu apa pilihan kita sebelum kita memilih perbuatan yang akan kita lakukan.

Semestinya Allah TAHU. Sebab Yang Tahu itu Allah dan pengetahuannya tiada batas waktu samada sebelum atau selepas kejadian. Masa juga adalah Ciptaan Allah maka pengetahuan Allah tidak ada apa yang membatasinya Zahir atau Batin, Sebelum Kejadian atau Selepas Kejadian. Dan Allah mengetahui apa yang akan terjadi akan datang dan mengetahui samada kita akan masuk neraka atau jannah dan mengetahui samada ada atau tidak kebaikan dalam diri kita.


Al-Baqarah 2 : 255

اللَّهُ لَآ إِلٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُۥ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُۥ مَا فِى السَّمٰوٰتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِندَهُۥٓ إِلَّا بِإِذْنِهِۦ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍ مِّنْ عِلْمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَـُٔودُهُۥ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ

● .. Allah mengetahui apa-apa yang di antara HADAPAN mereka (AIDIIHIM) dan apa-apa BELAKANG mereka (KHALFAHUM), dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. .. ●

Al-Anfal 8 : 23

وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَّأَسْمَعَهُمْ ۖ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ

● Kalau sekiranya Allah MENGETAHUI ('ALIMALLAH) kebaikan ada pada mereka, TENTULAH Allah MENJADIKAN mereka DAPAT MENDENGAR. Dan jikalau Allah menjadikan mereka dapat mendengar, niscaya mereka pasti berpaling juga, sedang mereka memalingkan diri (dari apa yang mereka dengar itu). ●


Namun, akan ada sesetengah manusia mengatakan - tapi Allah menciptakan Neraka dan Jannah, pasti akan ada yang memasuki salah satu darinya.

Itu semestinya.

Sebab itu adalah KALIMATnya yang tidak boleh di ubah :


Hud 11 : 119

إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّكَ ۚ وَلِذٰلِكَ خَلَقَهُمْ ۗ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ

● kecuali orang-orang yang diberi rahmat oleh Tuhanmu. Dan untuk itulah Allah menciptakan mereka. KALIMAT Tuhanmu telah diTETAPKAN : sesungguhnya Aku akan memenuhi NERAKA Jahannam dengan jin dan manusia (yang durhaka) semuanya. ●

Al-An'am 6 : 115

وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا ۚ لَّا مُبَدِّلَ لِكَلِمٰتِهِۦ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

● Telah sempurnalah (TAMMAT) KALIMAT  Tuhanmu sebagai kalimat yang benar dan adil. Tidak ada yang dapat MENGUBAH kalimat-kalimat-Nya dan Dialah yang Maha Mendenyar lagi Maha Mengetahui. ●

Ayat-ayat di atas menceritakan tentang KALIMAT Allah iaitu Hukum Peraturan Sebab-Akibat dan ianya tidak boleh di ubah.

Kalimat Allah tidak akan sempurna  (TAMMAT) tanpa Allah menciptakan Neraka dan Syurga / Jannah dan akan ada manusia dan jin yang akan memasukinya.

Itulah Keadilan Allah.

Tanpa ada Syurga dan Neraka, maka tidak akan ada Keadilan.

Sesetengah manusia akan mengatakan kalau Allah dah tahu akan ada manusia yang akan masuk Neraka mengapa tetap Allah teruskan untuk membuat Neraka.

Tidak kah ini menzalimi hambaNya.

Tidak sama sekali. Jika Allah tidak menciptakan Neraka dan hanya Syurga sahaja, maka itu barulah Zalim.

Sebab nya akan terzalimlah orang yang di zalimi manusia lain di dunia ini tanpa PENGADILAN sebenar atau mendapat Balasan atas perbuatan jahat yang sesetengah manusia yang melakukan FASAD di bumi dengan membunuh manusia lain contohnya.

Tak akan ada MAKNA kebaikan atau Keburukan jika hanya Syurga yang Allah ciptakan.

Namun, tetap BUKAN Allah yang menghendaki Keburukan ke atas manusia atau MEMILIH atau MENYURUH supaya manusia melakukan kejahatan  :

Al-A'raf 7 : 28

وَإِذَا فَعَلُوا فٰحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا ۗ قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ ۖ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ

● Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji, mereka berkata: "Kami mendapati nenek moyang kami mengerjakan yang demikian itu, dan Allah menyuruh kami mengerjakannya". Katakanlah: "Sesungguhnya Allah TIDAK MENYURUH / MENGARAHKAN (mengerjakan) perbuatan yang keji". Mengapa kamu mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui? ●

14) Bolehkah takdir kita di ubah contohnya jika kita di takdirkan masuk Neraka apakah boleh kita mengubah takdir ini dan memasuki Syurga ?

Berikut ini sangat PENTING PEMAHAMAN tentang Takdir :

a) Allah memang mengetahui samada kita akan masuk Neraka atau Syurga.

Ilmu Allah itu luas dan pengetahuan sebelum dan akan datang itu Dia Tahu segala-galanya. Dia tahu apa yang kita telah lakukan dan juga akan lakukan dan akibat dari perlakuan kita pun dia tahu samada kita akan masuk Neraka atau Syurga.

b) Namun, Allah tidak pernah MEMUTUSKAN untuk kita ini masuk Neraka atau Syurga. Kitalah sendiri yang MEMILIH untuk melakukan perbuatan yang menjadi SEBAB kepada AKIBAT samada Jahat dan ke NERAKA atau Baik dan ke Syurga, bergantung kepada Hukum Peraturan Sebab-Akibat yang di tetapkan.

Fahamilah mana satu yang Allah tetapkan (Kalimatullah) beserta ukuran (Qadar) nya dan mana satu pilihan tindakan kita yang menjadi sebab kepada akibat (Sunnatullah) itu.

c) Untuk mengubah takdir kita yang buruk, tukarlah perbuatan kita dengan selalu bertaubat, meminta ampun, membaca dan memahami petunjuk Allah, beriman, bertaqwa dan melakukan amal soleh.

Kesimpulan

1) Takdir itu adalah sesuatu peristiwa atau kejadian yang telah berlaku. Ianya tidak boleh di ubah sama sekali.

2) Sesuatu peristiwa atau kejadian yang belum berlaku itu BUKAN TAKDIR (pada hakikat sebenarnya). Contohnya manusia yang mengatakan 'kalau dah di takdirkan rezeki dah memang secupak tak akan jadi segantang'. Mana kita tahu rezeki kita secupak ? Contoh lagi 'kalau dah di takdirkan masuk neraka, buatlah amal baik banyak mana pun, akan ke neraka jugak'. Ini pemahaman batil sebab peristiwa atau kejadian ini belum berlaku dan kita atau sesiapa sahaja termasuk semua para Rasul tak tahu apa yang akan terjadi akan datang kecuali Allah menghendaki.

3) Sunnatullah tidak boleh di ubah. Ianya, Sunnah adalah akibat kepada sesuatu kejadian yang telah berlaku. Ia juga Contoh Tauladan.

4) Kalimatullah tidak boleh di ubah. Ianya adalah IRADAH atau KEHENDAK Allah dan juga Hukum Peraturan Sebab-Akibat sesuatu ciptaan atau peristiwa atau kejadian yang Allah sudah tetapkan.

5) Ilmu Allah itu meliputi seluruh langit dan bumi, sekecil-kecil kejadian sehingga sebesar-besarnya, sebelum atau selepas kejadian atau peristiwa. Allah TAHU apa yang kita telah lakukan, sedang lakukan dan akan lakukan dan ALLAH TAHU kemana kita akan masuk samada Neraka atau Syurga. Namun Allah tidak pernah MEMUTUSKAN atau Menetapkan yang seseorang manusia itu akan masuk Neraka atau Syurga. Pilihan membuat kebaikan atau kejahatan adalah atas diri kita sendiri maka akibat perbuatan kita adalah bergantung kepada apa perbuatan kita sebelum itu dan juga Kalimatullah yang sudah tetap hukum peraturannya beserta ukuran atau kadar yang tertentu.

6) Meskipun di dalam penulisan pada UMMUL Kitab itu sentiasa berubah, Allah tetap mengetahui apa perubahan itu dan bila perubahan itu akan berlaku, iaitu samada takdir yang di tulis itu di hapuskan atau di tetapkan.

7) Ya benar, Allah sudah tahu sebelum kita di lahirkan lagi samada kita akan masuk Neraka atau Syurga, kita sahaja yang tidak tahu, maka berusahalah, minta ampunlah selalu, kembalilah pada Allah selalu dan perbaikilah amal kita.

===
Hidup atas dunia umpama berada dalam bilik peperiksaan atau ujian di mana yang memberikan soalan sudah tahu RESULT atau Berapa Markah kita.

Maka bertaqwalah kepada Dia wahai diri..
===

Moga Allah merahmati semua.
====
End.

Innallaha 'ala kulli syai`in qadir.
Innallaha 'ala kulli syai`in alim.
Innallaha 'ala kulli syai`in syahid.

Yang Tahu itu Allah.
Allah Al-'Alim.

====

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MasyaAllah

MasyaAllah (Date written : 19 November 2014) ==== Mari bezakan dulu Follower of Assumptions vs ILMU ====== maaf untuk sampai point terpaksa saya mengambil beberapa TULISAN orang lain. Tulisan 1 : ========= Tahukah anda apa erti kalimah “MasyaAllah” dalam bahasa Melayu? Selalukah anda menyebutnya dalam keadaan tertentu? Anda mungkin tak ambil kisah sangat dengan maksudnya dan anda pun menyebut penuh yakin kalimah ini. Namun pernahkah anda terfikir samada anda menggunakan lafaz kalimah ”MasyaAllah” ini bersesuaian pada tempatnya? Contohnya, mungkin anda menyebut kalimah ini ketika berhadapan dengan situasi yang tidak baik atau tidak elok, seperti ketika terlihat gambar- gambar yang kurang baik, melihat perkara- perkara yang kurang elok dan sebagainya atau apabila anak-anak kita buat perangai nakal, tidak dengar kata dan sebagainya. Sebenarnya maksud kalimah “MasyaAllah” ialah ALLAH YANG MAHA AGUNG atau ALLAH THE ALMIGHTY. Mengikut buku “What Do

Kalam Allah Paling Efektif

Kalam Allah Paling Efektif (Date written : 23 Aug 2014) (Last Updated : 26 Aug 2014) Intro ==== Turunkan diri terdiri di hadapan Kalimat Allah TERTINGGI. Allah Al-'Ali. Allah Ta'ala. Maka Titah- Nya atau Kalam-Nya juga mempunyai KESAN yang begitu DIRECT kepada kehidupan. Mana nak dapat Titah atau Kalam Allah ? Soalan amat senang untuk di jawab - Melalui kitab-kitabNya. Dan zaman ini, Nabi ini, ianya adalah Kitab Al-Qur'an. Di situlah pelbagai TITAH ALLAH yang MULIA dapat di baca, di fahami, dituruti dan di sampaikan. Di dalamnya ada kemuliaan dan Kebanggaan kita. Di situlah ada Hidayah atau Bimbingan. Di situlah ada Cahaya. Di situlah ada Rahmat. Di situlah ada Berkat. Di situlah ada Syifa' atau Penyembuhan. Yunus : 57 يٰٓأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ● Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan PEN

Allah yang kita Kenali (3)

Allah yang kita Kenali (3) (Date written : 13 May 2014) (Last Update  : 20 May 2014) CUKUP ====== Mengapa seorang juruteknik perlu membawa toolbox ke tempat bertugasnya? Sebab tools itu di perlukan untuk buka screw dan sebagainya. Technician yang tak bawa tools selalunya tak boleh buat dan siapkan kerja. Ok. Mengapa kita kena SEMBAH ALLAH ? Sekali lagi SEMBAH bermaksud menjadi 'abdi, puji dan puja, doa dan seru HANYA kepada ALLAH. Ada yang jawab sebab sebagai Tanda kita ini mensyukuri NikmatNya (setengah Ulama berijtihad sebegini). Ada orang jawab sebab kita memang dijadikan untuk mengabdi diri kepada Allah. Firman Allah : Az-Zariyat : 56 وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ● Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi (LIYA'BUDUN) kepada-Ku. ● Ayat itu biasa di dengari NAMUN kesan atau impak TAK KUAT pada diri ini. Tau tapi tak de kesan. Kena cari SEBAB yang lebih. Sebenarnya itu adalah JA