(Date written : 09 Nov 2017)
Assalamu 'alaikum.
A'uzubillahi minassyaitoonirrajiim.
Firman Allah :
Al-Hajj 22 : 78
وَجٰهِدُوا فِى اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦ ۚ هُوَ اجْتَبٰىكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرٰهِيمَ ۚ هُوَ سَمّٰىكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِى هٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَآءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِيمُوا الصَّلٰوةَ وَءَاتُوا الزَّكٰوةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلٰىكُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلٰى وَنِعْمَ النَّصِيرُ
● Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali TIDAK MENJADIKAN KAMU DALAM DEEN (TATACARA PERATURAN HIDUP) SUATU KESEMPITAN / KESULITAN (HARAJIN). .. ●
Al-Ma'idah 5 : 6
يٰٓأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوٓا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلٰوةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِن كُنتُم مَّرْضٰىٓ أَوْ عَلٰى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لٰمَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَآءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُۥ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
● Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan (basuh) kakimu sampai dengan kedua mata kaki, dan jika kamu junub maka mandilah, dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air (tandas) atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah dengan tanah yang baik (bersih); sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah itu. ALLAH TIDAK HENDAK (MA YURIDU) MENYULITKAN / MENYEMPITKAN (HARAJIN) KAMU tetapi Dia hendak MEMBERSIHKAN kamu dan menyempurnakan NIKMAT-Nya bagimu, supaya kamu bersyukur. ●
Al-Ahzab 33 : 38
مَّا كَانَ عَلَى النَّبِىِّ مِنْ حَرَجٍ فِيمَا فَرَضَ اللَّهُ لَهُۥ ۖ سُنَّةَ اللَّهِ فِى الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَّقْدُورًا
● Tidak ada suatu KESEMPITAN (HARAJIN) pun atas Nabi tentang apa yang telah ditetapkan Allah baginya. (Allah telah menetapkan yang demikian) sebagai sunnah-Nya pada nabi-nabi yang telah berlalu dahulu. Dan adalah perintah Allah itu suatu ketetapan yang pasti berlaku, ●
Al-An'am 6 : 125
فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُۥ يَشْرَحْ صَدْرَهُۥ لِلْإِسْلٰمِ ۖ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُۥ يَجْعَلْ صَدْرَهُۥ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِى السَّمَآءِ ۚ كَذٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ
● Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan mindanya untuk Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan minda /'dada'nya sesak lagi SEMPIT (HARAJAN), seolah-olah dia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman. ●
-----
Deen Islam atau Tatacara Peraturan Hidup Islam yang Allah tetapkan atas manusia tidak pernah mahu MENYEMPITKAN atau MENYUSAHKAN atau MEMBEBANKAN (HARAJIN) hidup manusia untuk mematuhi perintahNya.
Semuanya ada kebaikan dan manfaat pada diri kita sendiri. Arahan itu untuk menyempurnakan Nikmat Allah kepada kita.
Larangan Allah pula adalah untuk menghindarkan kita dari mendapat Musibah.
Kalau perintah Allah untuk Berperang jika kita DI PERANGI oleh Kafir Harbi. pun ianya tidak MENYULITKAN. Mati pun takpe pasal diaorang pun mati juga. Ini JUGA TIDAK MENYULITKAN kita sebab kalau kita Bacul dan Tak Melawan, maka LAGI SUSAH, SEMPIT berketurunan hidup sebagai Muslim.
Al-Baqarah 2 : 216
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسٰىٓ أَن تَكْرَهُوا شَيْـًٔا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسٰىٓ أَن تُحِبُّوا شَيْـًٔا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
● Diwajibkan atas kamu berperang (AL-QITAAL), padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. ●
MasyaAllah.
La quwwata illa billah.
-----
'Korek hidung batal puasa' (padahal tahi hidung penuh, memalukan dan gatal) - ini contoh larangan MENYUSAHKAN dan bukan ketetapan Allah. Ianya Pendapat atau Sangkaan manusia. Sangkaan itu jauh dari kebenaran.
'Masa angkat Takbir bersolat, kena sebut lafaz niat dalam hati - Sahaja aku bersolat 2 rakaat..' - kalau niat tak masuk-masuk tak sah Solat. Maka kadang2 sampai 10 kali angkat takbir. Ini juga Sangkaan dari so-called Ulamak. Maksud Niat tidak di fahami dengan sebenar.
Dan pelbagai lagi. Bezakan pendapat vs Kebenaran.
Apa yang nak di sampaikan di sini, ISLAM itu menjadi SUSAH pada pemahaman kerana terdapat banyaknya PENDAPAT yang di SANGKA sebagai KEBENARAN. Itu masalahnya. Inilah yang menjadikan seolah-olah DEEN ISLAM ini SUSAH. Lepas itu berpuak-puak menegakkan pendapat ketua puak, tanpa hujah pembuktian, tanpa kitab yang menerangi yang menjadi 'Guidance' atau Bimbingan.
===
End.
Allah An-Nas°ir
===
Assalamu 'alaikum.
A'uzubillahi minassyaitoonirrajiim.
Firman Allah :
Al-Hajj 22 : 78
وَجٰهِدُوا فِى اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِۦ ۚ هُوَ اجْتَبٰىكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرٰهِيمَ ۚ هُوَ سَمّٰىكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِى هٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَآءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِيمُوا الصَّلٰوةَ وَءَاتُوا الزَّكٰوةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلٰىكُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلٰى وَنِعْمَ النَّصِيرُ
● Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali TIDAK MENJADIKAN KAMU DALAM DEEN (TATACARA PERATURAN HIDUP) SUATU KESEMPITAN / KESULITAN (HARAJIN). .. ●
Al-Ma'idah 5 : 6
يٰٓأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوٓا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلٰوةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ وَإِن كُنتُم مَّرْضٰىٓ أَوْ عَلٰى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لٰمَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَآءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُۥ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
● Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan (basuh) kakimu sampai dengan kedua mata kaki, dan jika kamu junub maka mandilah, dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air (tandas) atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah dengan tanah yang baik (bersih); sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah itu. ALLAH TIDAK HENDAK (MA YURIDU) MENYULITKAN / MENYEMPITKAN (HARAJIN) KAMU tetapi Dia hendak MEMBERSIHKAN kamu dan menyempurnakan NIKMAT-Nya bagimu, supaya kamu bersyukur. ●
Al-Ahzab 33 : 38
مَّا كَانَ عَلَى النَّبِىِّ مِنْ حَرَجٍ فِيمَا فَرَضَ اللَّهُ لَهُۥ ۖ سُنَّةَ اللَّهِ فِى الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَّقْدُورًا
● Tidak ada suatu KESEMPITAN (HARAJIN) pun atas Nabi tentang apa yang telah ditetapkan Allah baginya. (Allah telah menetapkan yang demikian) sebagai sunnah-Nya pada nabi-nabi yang telah berlalu dahulu. Dan adalah perintah Allah itu suatu ketetapan yang pasti berlaku, ●
Al-An'am 6 : 125
فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُۥ يَشْرَحْ صَدْرَهُۥ لِلْإِسْلٰمِ ۖ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُۥ يَجْعَلْ صَدْرَهُۥ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِى السَّمَآءِ ۚ كَذٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ
● Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan mindanya untuk Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan minda /'dada'nya sesak lagi SEMPIT (HARAJAN), seolah-olah dia sedang mendaki langit. Begitulah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman. ●
-----
Deen Islam atau Tatacara Peraturan Hidup Islam yang Allah tetapkan atas manusia tidak pernah mahu MENYEMPITKAN atau MENYUSAHKAN atau MEMBEBANKAN (HARAJIN) hidup manusia untuk mematuhi perintahNya.
Semuanya ada kebaikan dan manfaat pada diri kita sendiri. Arahan itu untuk menyempurnakan Nikmat Allah kepada kita.
Larangan Allah pula adalah untuk menghindarkan kita dari mendapat Musibah.
Kalau perintah Allah untuk Berperang jika kita DI PERANGI oleh Kafir Harbi. pun ianya tidak MENYULITKAN. Mati pun takpe pasal diaorang pun mati juga. Ini JUGA TIDAK MENYULITKAN kita sebab kalau kita Bacul dan Tak Melawan, maka LAGI SUSAH, SEMPIT berketurunan hidup sebagai Muslim.
Al-Baqarah 2 : 216
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسٰىٓ أَن تَكْرَهُوا شَيْـًٔا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَعَسٰىٓ أَن تُحِبُّوا شَيْـًٔا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
● Diwajibkan atas kamu berperang (AL-QITAAL), padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. ●
MasyaAllah.
La quwwata illa billah.
-----
'Korek hidung batal puasa' (padahal tahi hidung penuh, memalukan dan gatal) - ini contoh larangan MENYUSAHKAN dan bukan ketetapan Allah. Ianya Pendapat atau Sangkaan manusia. Sangkaan itu jauh dari kebenaran.
'Masa angkat Takbir bersolat, kena sebut lafaz niat dalam hati - Sahaja aku bersolat 2 rakaat..' - kalau niat tak masuk-masuk tak sah Solat. Maka kadang2 sampai 10 kali angkat takbir. Ini juga Sangkaan dari so-called Ulamak. Maksud Niat tidak di fahami dengan sebenar.
Dan pelbagai lagi. Bezakan pendapat vs Kebenaran.
Apa yang nak di sampaikan di sini, ISLAM itu menjadi SUSAH pada pemahaman kerana terdapat banyaknya PENDAPAT yang di SANGKA sebagai KEBENARAN. Itu masalahnya. Inilah yang menjadikan seolah-olah DEEN ISLAM ini SUSAH. Lepas itu berpuak-puak menegakkan pendapat ketua puak, tanpa hujah pembuktian, tanpa kitab yang menerangi yang menjadi 'Guidance' atau Bimbingan.
===
End.
Allah An-Nas°ir
===
Ulasan
Catat Ulasan