Navigate

Carian

Isnin, 3 Februari 2014

Jalan Allah bagi Rezeki

Jalan Rezeki Dari Allah
====================
(Date written : 09 Dec 2013 - KAS )

1) Dengan berinfaq (menafkahkan sebahagaian harta atau rezeki kepada yang memerlukan) :

Aţ-Ţalāq :7 - Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya. Dan orang yang disempitkan rezekinya hendaklah memberi nafkah dari harta yang diberikan Allah kepadanya. Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan sekedar apa yang Allah berikan kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan.

Kalau dah rasa rezeki kita sempit, berinfaq lah. Terus terang saya katakan, ayat Allah di atas memang mengejutkan dan juga MENAKJUBKAN.

Tau tak apa maksud nya? Kalau kita rasa rezeki kita ni sempit,  maka banyakkan berinfaq.  SELALU nya kita manusia akan merasakan bahawa rezeki dah sempit tak kan nak bagi lagi kat orang lain ? Namun, inilah ketentuan Allah di mana rezeki kita di sempit kan sebab kita lupa ada hak orang lain pada sebahagian rezeki yang kita dapat.
Allah ganti balik :

Saba' :39 - Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya)". Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.

2) Dengan minta pada Allah :

Al-`Ankabūt :17 - Sesungguhnya apa yang kamu sembah selain Allah itu adalah berhala, dan kamu membuat dusta. Sesungguhnya yang kamu sembah selain Allah itu tidak mampu memberikan rezeki kepadamu; maka mintalah rezeki itu di sisi Allah, dan sembahlah Dia dan bersyukurlah kepada-Nya. Hanya kepada-Nya-lah kamu akan dikembalikan.

3) Selalu Baca Quran, Solat dan Infaq = Bisness yang untung (tidak rugi) :

Fāţir :29 - Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi,

4) Zikir atau Ingat Allah banyak-banyak :

Al-Jumu`ah :10 - Apabila telah ditunaikan solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.

Al-Jumu`ah :11 - Dan apabila mereka melihat perniagaan atau permainan, mereka bubar untuk menuju kepadanya dan mereka tinggalkan kamu sedang berdiri (berkhutbah). Katakanlah: "Apa yang di sisi Allah lebih baik daripada permainan dan perniagaan", dan Allah Sebaik-baik Pemberi rezeki.

5) Bertaqwa kepada Allah :

Aţ-Ţalāq :2 - ...Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.

Aţ-Ţalāq : 3 - Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

Taqwa mendapat Rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.

Tawakkal mendapat 'cukup' keperluan kita.

6) Selalu Bersyukur atas nikmat Allah :

Ibrāhīm :7 - Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".

Be grateful - http://on.ted.com/buSU

Tiada ulasan:

Catat Ulasan