Navigate

Carian

Isnin, 3 Februari 2014

Mukhlisin

Tentang Insan Mukhlisin / Mukhlasin

(Date written : 16 Sep 2013)

Mukhlisin - orang yang Ikhlas

Apa itu Ikhlas? Bertentangan atau lain apa yang difahami sebelum ini, Ikhlas adalah lawannya Syirik.

SYIRIK kepada Allah adalah Dosa yang tidak di ampun oleh Allah kerana kita telah menduakan mentigakan atau pun mengatakan atau merasakan ada kuasa lain yg mampu seiring duduk dgn Allah maka kita berharap dengan sesuatu yang lain dari Allah. 

Ini TIDAK DAPAT di ampun oleh Allah. SEDANGKAN DOSA dosa yang lain, semuanya dapat di ampun oleh Allah jika benar-benar bertaubat. Orang Ariffinbillah sangat takut jika berlaku Syirik pada Allah sebab dosa Syirik inilah yg menyebabkan manusia DiBAKAR di Neraka nanti.

Besarnya DOSA Syirik ini - sehingga ALLAH menghukum kita se begitu rupa perlu sangat di beri perhatian oleh kesemua keluarga kita yang di sayangi. 

Perhatikanlah betul2 rasa kita, tindakan kita, perkataan kita - samada ALLAH itu kita letak di belakang atau tak rasa pun kewujudan ALLAH. ALLAH kah priority kita atau benda 2 lain? Kita sentiasa ke mengharap Rahmat ALLAH atau kita mengharap kasih sayang dari orang lain? Kita berharap pujian orang atau kita hanya mengharap Redha Allah?

Di dalam surah As Saffat ayat 40; ayat 74; Ayat 128; Ayat 160; 

Illa ibadillahil Mukhlasin

"Kecuali hamba hamba Allah yang dibersihkan dari sebarang Syirik"

Perhatikanlah - dalam satu surah (ini yang saya perhatikan dalam satu surah, mungkin banyak kali lagi Allah sebut dalam Quran)

Sebanyak 4 kali Ayat Illa ibadillahil Mukhlasin di sebut berulang ulang.

Besar - sangat besar perlu kita perhatikan tentang Insan Mukhlasin ini.

Kekadang kita beramal banyak namun tidak Ikhlas - iaitu kita masih Syirik lagi kepada Allah - ada orang amalnya sikit namun dia Ikhlas - ada orang beramal banyak namun ada syirik. Banyak pula tu - siap boleh cakap lagi - saya ikhlas derma ni - paham ke tak maksud Ikhlas ??

Lagi surah Sad ayat 82 dan 83 - "Demi kekuasaanMu (wahai Tuhanku), aku (Iblis) akan menyesatkan mereka semua". Kecuali hamba hambaMu dari zuriat Adam yang dibersihkan dari sebarang Syirik (Mukhlasin)"

Illa ibadika minhum Al Mukhlasin

Setelah diberi penerangan di atas - sayugialah wajiblah kita utamakan yg utama dan kebelakangkan yang kurang utama. Bersih kan ikhlaskan diri kita dengan ALLAH. Buang segala sesuatu yg ada antara kita dan Allah.

Allah Ya Hayyul Qayyum - demi namaMu teragung - rendah betul diri ini - pimpinlah diriku, keluargaku, keturunanku, kurniakan kedua ibubapaku kedudukan yang mulia di sisi mu bersama Insan Mukhlisin yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan